Festivaalien ruokapalveluiden kehittäminen asiakasnäkökulmasta: case Nelonen Media Live.
Lehtonen, Senni (2023)
Lehtonen, Senni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301261664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301261664
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää kehitysideoita Nelonen Media Liven Himoksella järjestettävien festivaalien ruokapalveluihin. Tutkimuksen kohteena olevat festivaalit olivat Himos Juhannus, Iskelmä Festivaali Himos ja Jysäri. Tutkimuksen taustalla oli epätietoisuus siitä, mitä kävijät haluavat syödä festivaaleilla sekä miten ruokapalveluiden asiakastyytyväisyyttä voidaan parantaa. Tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat kävijöiden asiakaskokemukseen ruokapalveluista ja miten niitä voitaisiin kehittää parempaan suuntaan asiakasnäkökulmasta. Kehittämisideoiden pohjalta tehtiin konkreettinen kehityssuunitelma kesälle 2023.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä kyselylomaketta sekä havainnointia. Kyselylomake jaettiin Nelonen Media Liven jakelukanavissa kohderyhmille ja havainnointia suoritettiin festivaalikentällä kyseisillä festivaaleilla. Aineistoa käsiteltiin asiakaskyselyiden raakadatan perusteella sekä avoimien vastauksien käsittelemiseen käytettiin apuna ATLAS.ti ohjelmaa. Laadulliselle tutkimukselle tyypillistä teemoittelua käytettiin analyysitapana opinnäytetyössä.
Tuloksissa selvisi, että kävijät ovat keskimäärin tyytyväisiä festivaalien ruokatarjontaan. Myös ruokapalveluiden monipuolisuuden ja helposti saatavuuden koettiin olevan suurimman osan mielestä onnistuneet. Vastuullisuudella sen sijaan ei ollut suurimmalle osalle vastaajista merkitystä ostopäätöstä tehdessä.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä oli, että festivaalien ruokatarjontaan tarvitaan kuitenkin kehitystä hintojen, palvelun sujuvuuden ja ruokailuympäristön osalta. Myös ruokapalveluiden markkinoinnin tehostamisella sekä kävijöiden ruokatoiveiden huomioon ottamisella voidaan parantaa ja pitää yllä hyvää kokonaistyytyväisyyttä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sähköistä kyselylomaketta sekä havainnointia. Kyselylomake jaettiin Nelonen Media Liven jakelukanavissa kohderyhmille ja havainnointia suoritettiin festivaalikentällä kyseisillä festivaaleilla. Aineistoa käsiteltiin asiakaskyselyiden raakadatan perusteella sekä avoimien vastauksien käsittelemiseen käytettiin apuna ATLAS.ti ohjelmaa. Laadulliselle tutkimukselle tyypillistä teemoittelua käytettiin analyysitapana opinnäytetyössä.
Tuloksissa selvisi, että kävijät ovat keskimäärin tyytyväisiä festivaalien ruokatarjontaan. Myös ruokapalveluiden monipuolisuuden ja helposti saatavuuden koettiin olevan suurimman osan mielestä onnistuneet. Vastuullisuudella sen sijaan ei ollut suurimmalle osalle vastaajista merkitystä ostopäätöstä tehdessä.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä oli, että festivaalien ruokatarjontaan tarvitaan kuitenkin kehitystä hintojen, palvelun sujuvuuden ja ruokailuympäristön osalta. Myös ruokapalveluiden markkinoinnin tehostamisella sekä kävijöiden ruokatoiveiden huomioon ottamisella voidaan parantaa ja pitää yllä hyvää kokonaistyytyväisyyttä.