Skapande av en kundresekarta från ett Customer Success perspektiv, på ett SaaS bolag
Kaitemo, Niklas (2023)
Kaitemo, Niklas
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301791
Tiivistelmä
Kartläggning av kundresan är viktigt för SaaS-företag (Software as a Service) eftersom det hjälper företaget att förstå kundernas erfarenheter och behov i olika skeden av deras relation med företaget. Denna förståelse kan ligga till grund för utvecklingen av produkter och tjänster samt för företagets marknadsförings- och försäljningsinsatser.
Genom att skapa en karta över kundresan kan ett SaaS-företag identifiera smärtpunkter och områden där kundupplevelsen kan förbättras. Detta kan leda till ökad kundtillfredsställelse och lojalitet samt förbättrade affärsresultat. Kartläggning av kundresan kan dessutom hjälpa ett SaaS-företag att förstå vilka marknadsförings- och försäljningskanaler som är mest effektiva i olika skeden av kundresan, och kan informera om fördelningen av resurser till dessa kanaler.
Mobal.io ett finskt start-up företag har bett om en kundresekarta för deras ny lanserade plattform. Kundresekartans syfte är att kunna stöda Customer Success teamet att kunna hitta de kritiska stegen för kunden och ha en översikt över hur kundresan ser ut för en plattformskund för Mobals plattform kunde se ut.
Genom att skapa en karta över kundresan kan ett SaaS-företag identifiera smärtpunkter och områden där kundupplevelsen kan förbättras. Detta kan leda till ökad kundtillfredsställelse och lojalitet samt förbättrade affärsresultat. Kartläggning av kundresan kan dessutom hjälpa ett SaaS-företag att förstå vilka marknadsförings- och försäljningskanaler som är mest effektiva i olika skeden av kundresan, och kan informera om fördelningen av resurser till dessa kanaler.
Mobal.io ett finskt start-up företag har bett om en kundresekarta för deras ny lanserade plattform. Kundresekartans syfte är att kunna stöda Customer Success teamet att kunna hitta de kritiska stegen för kunden och ha en översikt över hur kundresan ser ut för en plattformskund för Mobals plattform kunde se ut.