Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kehityskeskustelu jatkuvan oppimisen välineenä

Palmu, Sanna (2023)

 
Avaa tiedosto
Kehityskeskustelu jatkuvan oppimisen välineenä (605.0Kt)
Lataukset: 


Palmu, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301311879
Tiivistelmä
Kehityskeskustelut kuuluvat keskeisenä osana organisaation henkilöjohtamisen kokonaisuuteen. Jatkuvalla oppimisella pitäisi vastata työelämän muuttuviin tarpeisiin. Ammattitaitovaatimukset kasvavat jatkuvasti, jolloin elinikäinen oppiminen on tarpeellista. Jatkuvan oppimisen mahdollistamiseksi tarvitaan johtamista, toimivia rakenteita ja johtamisen välineitä. Esihenkilöt voivat kehityskeskustelun avulla edistää henkilökunnan jatkuvaa, yksilöllistä oppimista.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten esihenkilöt käyttävät henkilökunnan kanssa käytävää kehityskeskustelua jatkuvan oppimisen välineenä. Tavoitteena on kuvata, miten kehityskeskustelun avulla voidaan tukea henkilökunnan jatkuvaa oppimista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen, sekä hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.

Opinnäytetyön aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä (N = 17), kyselyyn vastasi 9 esihenkilöä. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällön analyysiä.
Tulosten perusteella esihenkilöt suhtautuvat myönteisesti kehityskeskusteluun ja sen merkitykseen yksilöllisen oppimisen näkökulmasta. Jatkuvan oppimisen varmistaminen nähtiin erityisen tärkeänä muuttuvassa toimintaympäristössä. Tulokset antavat tärkeää tietoa organisaatioille ja esihenkilöille siitä, millaisia keinoja heillä on henkilökunnan jatkuvan oppimisen tukemiseen.

Esihenkilöt kokevat, että heillä on osaamista ja motivaatiota tukea henkilökuntaa kehittymään yksilöllisesti. Tuloksissa korostui näkemys oppimiskulttuurin merkityksestä, johon kuuluu kohtaaminen ja yhteyden luominen, työntekijätaitojen vahvistaminen, sekä tasapuolisuuteen pyrkiminen. Kyselyssä tunnistettiin esihenkilöiden tiedon ja tuen tarve. He toivoivat uusinta tietoa oppimisen merkityksestä ja mahdollisuuksista työntekijälähtöisen kehityskeskustelun pitämiseksi. Esihenkilöt kaipasivat lisää resursseja, aikaa ja organisaation taholta tulevia mahdollisuuksia laadukkaan yksilöllisen kehityskeskustelun toteuttamiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste