Sosiaalisen median saavutettavuus – käytännön vinkkejä viestinnän yhdenvertaisuuden edistämiseksi
Viitasaari, Erika (2023)
Viitasaari, Erika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301311873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301311873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia sosiaalisen median saavutettavuutta, eri ulottuvuuksia teoriatiedon ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua saavutettavuusvaatimuksiin ja koota käytännön vinkkejä siitä, miten sosiaalista mediaa käyttävät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja opiskelijat pystyvät vaikuttamaan sosiaalisen median saavutettavuuteen. Sosiaalisen median saavutettavuutta tarkastellaan opinnäytetyössä sosiaalialan näkökulmasta.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Palvelukeskus Soteekilla on käytössä sosiaalisen median ohjeistus. Ohjeistusta ei ole päivitetty vuoden 2019 jälkeen. Tämän opinnäytetyön tuloksena on päivitetty sosiaalisen median ohjeistus. Päivityksen tavoitteena on tehdä ohjeistuksesta saavutettavampi ja mahdollisesti saada uudet opiskelijat huomioimaan enemmän sosiaalisen median saavutettavuutta ja sitä, miten julkaisuista saataisiin saavutettavia kaikille.
Opinnäytetyön aihealue pysyi vahvasti sosiaalisen median saavutettavuudessa ja siinä, miten itse opiskelijat pystyvät saavutettavuuteen vaikuttamaan. Opinnäytetyön teokseen eli sosiaalisen median ohjeistukseen sai vaikuttaa itse Soteekin opiskelijat, että ohjeistuksen kirjoittaja. Opinnäytetyön lähdeaineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja. Opinnäytetyön tuotoksessa on tutustuttu valmiina olevaan sosiaalisen median ohjeistukseen ja saavutettavuuden vaatimuksiin ja siihen miten sosiaalisen median julkaisuista saadaan kaikille saavutettavia. Tuloksena syntyi päivitetty versio sosiaalisen median ohjeistuksesta, joka on saavutettavampi ja näin ollen palvelee laajempaa ihmisryhmää.
Jatkossa sosiaalisen median ohjeistusta voisi päivittää useammin, jotta uudet opiskelijat saavat päivitettyä tietoa. Myös sosiaalisen median ohjeistusta voitaisiin päivittää enemmän Soteekille sopivammaksi esimerkiksi opiskelijan toimesta, joka Soteekissa on sillä hetkellä.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Palvelukeskus Soteekilla on käytössä sosiaalisen median ohjeistus. Ohjeistusta ei ole päivitetty vuoden 2019 jälkeen. Tämän opinnäytetyön tuloksena on päivitetty sosiaalisen median ohjeistus. Päivityksen tavoitteena on tehdä ohjeistuksesta saavutettavampi ja mahdollisesti saada uudet opiskelijat huomioimaan enemmän sosiaalisen median saavutettavuutta ja sitä, miten julkaisuista saataisiin saavutettavia kaikille.
Opinnäytetyön aihealue pysyi vahvasti sosiaalisen median saavutettavuudessa ja siinä, miten itse opiskelijat pystyvät saavutettavuuteen vaikuttamaan. Opinnäytetyön teokseen eli sosiaalisen median ohjeistukseen sai vaikuttaa itse Soteekin opiskelijat, että ohjeistuksen kirjoittaja. Opinnäytetyön lähdeaineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja. Opinnäytetyön tuotoksessa on tutustuttu valmiina olevaan sosiaalisen median ohjeistukseen ja saavutettavuuden vaatimuksiin ja siihen miten sosiaalisen median julkaisuista saadaan kaikille saavutettavia. Tuloksena syntyi päivitetty versio sosiaalisen median ohjeistuksesta, joka on saavutettavampi ja näin ollen palvelee laajempaa ihmisryhmää.
Jatkossa sosiaalisen median ohjeistusta voisi päivittää useammin, jotta uudet opiskelijat saavat päivitettyä tietoa. Myös sosiaalisen median ohjeistusta voitaisiin päivittää enemmän Soteekille sopivammaksi esimerkiksi opiskelijan toimesta, joka Soteekissa on sillä hetkellä.