Digitaalisten palveluiden monitorointi
Haikka, Essi (2023)
Haikka, Essi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302011908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302011908
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty alkutalvella 2022 ja se on viimeistelty valmiiksi vuoden 2023 alussa. Toimeksiantajana toimi huoltovarmuusyhtiö, jolla on käytössä digitaalisia palveluita. Näitä palveluita monitoroidaan, jotta palveluiden häiriötilanteet havaittaisiin ennen loppukäyttäjää, jolloin niiden korjaaminen voitaisi tehdä ilman, että loppukäyttäjä ehtisi huomata virhetilannetta. Monitoroinnilla varmistetaan myös palvelun laatu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua monitorointiin loppukäyttäjän näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miten toimeksiantajan nykyistä palvelua voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin toimeksiantajan tarpeisiin. Palveluun tutustuttiin ensin teoriassa, jonka jälkeen sillä luotiin omia tuotoksia hyödyntämään toimeksiantajaa.
Toimeksiantajalla oli valmiiksi käytössä Ekara-palvelulla toteutettu synteettinen monitorointi. Tähän palveluun tutustuttiin syvällisemmin. Lohkokoodeja pyrittiin kehittämään tekemällä uusia skenaarioita palveluun.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisesti. Siinä etsittiin loppukäyttäjän näkökulman tarjoavia monitorointipalveluja ja vertailtiin niitä toimeksiantajan käytössä olevaan monitorointipalveluun. Vertailtavat ominaisuudet valittiin sen mukaan, mitä palveluntarjoajat kertoivat omilla nettisivuillaan ja, mitkä olivat verrattavissa nykyiseen monitorointipalveluun. Esimerkiksi RUM-kävijäseurantaan tutustuttiin ja toimeksiantaja harkitsi sen perusteella Ekaran RUM-kävijäseurannan käyttöönottamista.
Johtopäätöksinä todettiin, että monitorointipalveluista löytyy samankaltaisuuksia, mutta toimeksiantajan nykyisessä monitorointipalvelussa on etuja, joita ei vertailuryhmässä olleista palveluista löytynyt. Tulosten valossa todettiin, että monitorointi loppukäyttäjän näkökulmasta onnistuu, kun on valittu sopiva palvelu juuri kyseisen organisaation tarpeita ajatellen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua monitorointiin loppukäyttäjän näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miten toimeksiantajan nykyistä palvelua voitaisiin kehittää vastaamaan paremmin toimeksiantajan tarpeisiin. Palveluun tutustuttiin ensin teoriassa, jonka jälkeen sillä luotiin omia tuotoksia hyödyntämään toimeksiantajaa.
Toimeksiantajalla oli valmiiksi käytössä Ekara-palvelulla toteutettu synteettinen monitorointi. Tähän palveluun tutustuttiin syvällisemmin. Lohkokoodeja pyrittiin kehittämään tekemällä uusia skenaarioita palveluun.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisesti. Siinä etsittiin loppukäyttäjän näkökulman tarjoavia monitorointipalveluja ja vertailtiin niitä toimeksiantajan käytössä olevaan monitorointipalveluun. Vertailtavat ominaisuudet valittiin sen mukaan, mitä palveluntarjoajat kertoivat omilla nettisivuillaan ja, mitkä olivat verrattavissa nykyiseen monitorointipalveluun. Esimerkiksi RUM-kävijäseurantaan tutustuttiin ja toimeksiantaja harkitsi sen perusteella Ekaran RUM-kävijäseurannan käyttöönottamista.
Johtopäätöksinä todettiin, että monitorointipalveluista löytyy samankaltaisuuksia, mutta toimeksiantajan nykyisessä monitorointipalvelussa on etuja, joita ei vertailuryhmässä olleista palveluista löytynyt. Tulosten valossa todettiin, että monitorointi loppukäyttäjän näkökulmasta onnistuu, kun on valittu sopiva palvelu juuri kyseisen organisaation tarpeita ajatellen.