Asiakastyytyväisyystutkimus maalausalan yritykselle
Virtanen, Petra (2023)
Virtanen, Petra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyystutkimus maalausalan yritykselle.
Työn tarkoituksen oli selvittää yrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tämänhetkisestä toiminnasta sekä selvittää mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden tyytyväisyyteen tai tyytymättömyyteen. Opinnäytetyö keskittyy asiakastyytyväisyyteen, tulosten hyödyntämiseen yrityksen toiminnan parantamiseksi sekä tiedon saamisesta siitä, mitä osa-alueita tulisi vielä kehittää. Yrityksessä ei aikaisemmin olla tutkittu asiakastyytyväisyyttä. Kyselyssä asiakkailla oli mahdollista kirjoitta vapaa palaute -osioihin omia kokemuksia ja mielipiteitä yrityksestä, joita on tarkoitus käyttää yrityksen kotisivuilla asiakasreferensseinä myynnin edistämisen keinoina.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kysely lähetettiin yrityksen 2020–2022 asiakkaille sähköpostitse elokuussa 2022. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin 110 asiakkaalle joista 41 vastasi kyselyyn. Kyselyn loin Google Forms-sovelluksessa. Kyselyn tukena käytettiin kvalitatiivisen menetelmän havainnointia.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat olivat yleisesti hyvin tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Asiakkaat olivat todella tyytyväisiä saamaansa ystävälliseen ja kohteliaaseen palveluun, riittävän tiedon saannista tilatuista palveluista ja tuotteista, sovitussa aikataulussa pysymisestä sekä laatuodotuksien toteutumiseen. Yksittäisiltä vastaajilta ilmeni
kehittämistarpeita eri asioista kuten henkilökunnan tavoitettavuudesta sekä työn tiedottamisesta.
Työn tarkoituksen oli selvittää yrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tämänhetkisestä toiminnasta sekä selvittää mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden tyytyväisyyteen tai tyytymättömyyteen. Opinnäytetyö keskittyy asiakastyytyväisyyteen, tulosten hyödyntämiseen yrityksen toiminnan parantamiseksi sekä tiedon saamisesta siitä, mitä osa-alueita tulisi vielä kehittää. Yrityksessä ei aikaisemmin olla tutkittu asiakastyytyväisyyttä. Kyselyssä asiakkailla oli mahdollista kirjoitta vapaa palaute -osioihin omia kokemuksia ja mielipiteitä yrityksestä, joita on tarkoitus käyttää yrityksen kotisivuilla asiakasreferensseinä myynnin edistämisen keinoina.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kysely lähetettiin yrityksen 2020–2022 asiakkaille sähköpostitse elokuussa 2022. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin 110 asiakkaalle joista 41 vastasi kyselyyn. Kyselyn loin Google Forms-sovelluksessa. Kyselyn tukena käytettiin kvalitatiivisen menetelmän havainnointia.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat olivat yleisesti hyvin tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Asiakkaat olivat todella tyytyväisiä saamaansa ystävälliseen ja kohteliaaseen palveluun, riittävän tiedon saannista tilatuista palveluista ja tuotteista, sovitussa aikataulussa pysymisestä sekä laatuodotuksien toteutumiseen. Yksittäisiltä vastaajilta ilmeni
kehittämistarpeita eri asioista kuten henkilökunnan tavoitettavuudesta sekä työn tiedottamisesta.