Lapsen itsetunnon vahvistaminen pienryhmätoiminnan keinoin
Parviainen, Veera (2023)
Parviainen, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301311875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301311875
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen tehtävänä on turvata lapsen turvallinen kasvu ja kehitys. Lapsen kehittyessä hyvä itsetunto on merkittävä edellytys sille, että lapsi oppii arvostamaan itseään ja muita ihmisiä. Lapsen itsetunnon tukemisessa varhaiskasvattajilla on merkittävä osuus ja vastuu. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2022) on kuvattu yhtenä tärkeänä osa-alueena tunnetaidot, joiden kautta myös lasten itsetuntoa pyritään vahvistamaan ja kehittämään. Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehitystyö. Toteutettu tutkimus oli kvalitatiivinen, jonka tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien ajatuksia liittyen itsetuntoon ja sen vahvistamiseen sekä testata Epilepsialiiton toteuttamaa ”Minusta tulee isona”-kerhomallia 4–5-vuotiaiden lasten pienryhmässä. Tutkimus koostui varhaiskasvattajille lähetetyistä sähköpostikyselyistä sekä pienryhmätoiminnan toteuttamisesta ja sen havainnoinnista. Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että itsetunnon arviointi itsessään on haastavaa mutta pienryhmätoiminnalla voi olla merkitystä itsetuntoon, vaikka syy-seuraussuhdetta ei voi arvioida lyhyellä aikavälillä. Varhaiskasvattajat toivat esille tärkeinä itsetunnon tukemisessa lapsen yksilöllisen kohtaamisen, kannustamisen, tunnetaitojen vahvistamisen sekä yhteistyön vanhempien kanssa. Haasteena he kokivat resurssien puutteen, mikä heijastuu suurina ryhmäkokoina ja riittämättömänä henkilöstönä. Pienryhmätoiminnan aikana havainnoitiin lasten mielenkiintoa, osallistumista ja ryhmädynamiikkaa. Jokainen lapsi osallistui toimintaan ja toiminnan aikana voitiin nähdä lasten yksilöllisiä eroja. Ryhmänä lapset pystyivät keskittymään hyvin toimintaan ja vuorovaikutus ryhmässä oli aktiivista. Pienryhmätoiminta onnistui hyvin ja tätä samaa kerhomallia on mahdollista toteuttaa ja kehittää edelleen.