Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koronapandemian vaikutus varhaiskasvatuksen opettajan ja huoltajan väliseen kasvatusyhteistyöhön

Lampinen, Tia (2023)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Lampinen_Tia.pdf (450.2Kt)
Lataukset: 


Lampinen, Tia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021976
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, miten koronapandemia vaikutti varhaiskasvatuksen opettajan ja huoltajan väliseen kasvatusyhteistyöhön opettajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miten
koronapandemian aikana asetetut rajoitukset ja suositukset varhaiskasvatuksessa vaikuttivat uuden kasvatusyhteistyösuhteen rakentamisessa ja olemassa olevien kasvatusyhteistyösuhteiden ylläpidossa. Lisäksi
selvitettiin, oliko rajoituksilla ja suosituksilla negatiivisia vaikutuksia kasvatusyhteistyön laatuun, sekä mahdolliset positiiviset ilmiöt ja käytänteet, joita koronapandemian aikana syntyi.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastateltavat olivat neljä varhaiskasvatuksen opettajaa eri toimintayksiköistä, jotka ovat työskennelleet päiväkodissa opettajana ennen koronaa ja sen aikana. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksien mukaan koronapandemia vaikutti negatiivisesti erityisesti uusien kasvatusyhteistyösuhteisen luomisessa, hankaloitti olemassa olevien kasvatusyhteistyösuhteiden ylläpitoa ja yleisesti kasvatusyhteistyön laatu kärsi ainakin hetkellisesti. Tuloksissa nousi myös positiivisia ilmiöitä, joita koronapandemian aikana syntyi. Näihin kuului muun muassa varhaiskasvatuksen opettajien kehittyneet digitaidot,
sekä kasvatuskeskusteluiden etänä pitämisen vaihtoehto, joka helpottaa keskusteluun osallistuvien arkea.
Tulosten perusteella voidaan päätellä koronapandemian vaikuttaneen negatiivisesti varhaiskasvatuksen
opettajan työhön kasvatusyhteistyön saralla. Asetetut rajoitukset ja suositukset muuttivat varhaiskasvatuksen arkea paljon, ja häiritsi kasvatusyhteistyön normaalia toteutusta monella tapaa. Vaikka varhaiskasvatuksen työntekijöille ei ollut selkeää ohjeistusta itse varhaiskasvatuksen toteuttamiselle koronapandemian
aikana, on päiväkodeissa silti syntynyt hyviä ratkaisuja haasteille, ja jotkut käytänteet ovat jääneet elämään
koronan jälkeenkin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste