Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Verokorttirajapinnan käyttöönottokokemukset palkanlaskijoiden keskuudessa

Alikoski, Tytti (2023)

 
Avaa tiedosto
Alikoski_Tytti.pdf (1.478Mt)
Lataukset: 


Alikoski, Tytti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302062060
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee verokorttirajapinnan käyttöönottoprosessia ja varsinkin käyttöönottokokemuksia palkanlaskijoiden keskuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisena palkanlaskijat kokivat VeroAPIin liittyvän viestinnän, koulutuksen ja käyttöönoton. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Rantalainen Oy Lahti, jossa verokorttirajapinta on otettu käyttöön osassa palkanlaskentaohjelmissa vuonna 2022.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää teoriaa ennakonpidätyksestä ja verokorteista ja VeroAPIsta, käyttäjäkokemukseen vaikuttavista asioista sekä viestinnästä. Lisäksi esitellään lyhyesti palkkaohjelmat, joissa rajapinta on otettu käyttöön
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Lahden alueen palkanlaskijoille, joiden työrutiineja VeroAPIn käyttöönotto on täydentänyt. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena laadullisella otteella, sillä kyselyssä oli mukana myös laadullisin menetelmin analysoituja avoimia kysymyksiä. Avoimien kysymysten avulla selvisi paljon tietoa laskijoiden mielipiteistä VeroAPIn käyttöönottoprosessista.
Tutkimustulosten mukaan palkanlaskijat pitivät verokorttirajapinnan käyttöönottoa hyvänä asiana ja sen katsottiin tulevaisuudessa helpottavan työtä, vaikka käyttöönotto hetkellisesti kasvattikin työmäärää. Käyttöönottoprosessia olisi vastausten perusteella voitu organisoida paremmin.
Koulutuksen laatuun VeroAPIsta oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä, mutta koettiin, että koulutus järjestettiin liian lähellä käyttöönottoa. Viestintä VeroAPIn käyttöönotosta puolestaan koettiin vajavaiseksi eikä niin täsmälliseksi kuin olisi pitänyt. Tukea moni vastaajista koki saaneensa hyvin. Tämä tutkimus auttaa toimeksiantajaa kehittämään toimintaansa vastaavissa prosesseissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste