Asiakaspalautelomakkeen tuottaminen lastensuojeluyksikölle lapsen hyvästä kohtelusta
Pellinen, Iiris (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pellinen, Iiris
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072106
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda asiakaspalautelomake Ehot Oy Pitkäjärven erityisen huolenpidon yksikköön. Palautelomake pohjautui Pitkäjärven yksikön Lapsen hyvän kohtelun suunnitelmaan. Palautelomakkeen avulla haluttiin selvittää, kuinka yksikön asiakkaat kokevat tulleensa kohdelluiksi jaksonsa aikana.
Palautelomake toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyössä käytettiin Demingin PDCA-laatuympyrää kehittämismenetelmänä. Organisaation asiakkaat osallistuivat palautelomakkeen esitestaukseen, jossa testattiin palautelomakkeen sopivaa pituutta, selkeyttä ja vastausvaihtoehtojen riittävyyttä. Aineistoanalyysi toteutettiin pelkistämällä ja muodostamalla aineistosta alaluokat ja yläluokat. Aineistoanalyysin jälkeen palautelomaketta muokattiin kohderyhmälle sopivammaksi ja valmiin palautelomakkeen tarkoituksena on, että Ehot Oy pystyy arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään työnsä laatua jossa lapsen hyvä kohtelu on keskiössä.
Kehittämistyön lopputulos oli asiakaspalautelomake, joka toimii osana Ehot Oy:n asiakaspalautejärjestelmää. Palautelomakkeen sisältö muodostui 12 kysymyksestä, jotka käsittelivät lapsen hyvää kohtelua. Palautelomakkeella saatujen tietojen avulla Ehot Oy voi kehittää toimintaansa entistä asiakaslähtöisemmäksi ja näin toteuttaa nykyajan lastensuojelua.
Palautelomake toteutettiin kehittämistyönä. Opinnäytetyössä käytettiin Demingin PDCA-laatuympyrää kehittämismenetelmänä. Organisaation asiakkaat osallistuivat palautelomakkeen esitestaukseen, jossa testattiin palautelomakkeen sopivaa pituutta, selkeyttä ja vastausvaihtoehtojen riittävyyttä. Aineistoanalyysi toteutettiin pelkistämällä ja muodostamalla aineistosta alaluokat ja yläluokat. Aineistoanalyysin jälkeen palautelomaketta muokattiin kohderyhmälle sopivammaksi ja valmiin palautelomakkeen tarkoituksena on, että Ehot Oy pystyy arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään työnsä laatua jossa lapsen hyvä kohtelu on keskiössä.
Kehittämistyön lopputulos oli asiakaspalautelomake, joka toimii osana Ehot Oy:n asiakaspalautejärjestelmää. Palautelomakkeen sisältö muodostui 12 kysymyksestä, jotka käsittelivät lapsen hyvää kohtelua. Palautelomakkeella saatujen tietojen avulla Ehot Oy voi kehittää toimintaansa entistä asiakaslähtöisemmäksi ja näin toteuttaa nykyajan lastensuojelua.