Ehkäisevä päihdetyö ammatillisessa oppilaitoksessa
Häkkilä, Soili (2023)
Häkkilä, Soili
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072146
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opiskelijoiden ja henkilöstön kokemuksia siitä, miten ehkäisevää päihdetyötä on toteutettu yhdessä ammatillisessa oppilaitoksessa sekä heidän toiveitaan ehkäisevän päihdetyön toteutustavoista tulevaisuudessa. Ehkäisevä päihdetyö kuuluu kuntien ja hyvinvointialueiden lakisääteisiin tehtäviin, ja sillä pyritään edistämään yksilöiden, yhteisöjen ja koko yhteiskunnan hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta. Käsitteenä ehkäisevä päihdetyö on monitahoinen ja siihen sisältyy monenlaisia toimenpiteitä sekä toimijoita. Ehkäisevällä päihdetyöllä pyritään vaikuttamaan tietoihin ja asenteisiin, päihteiden saatavuuteen ja hintaan sekä tiedotetaan päihteisiin liittyvistä riskeistä ja käytön seurauksista.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kaikilla Oulaisten toimipisteen opiskelijoilla ja henkilöstöllä oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen vastaamalla sähköiseen kyselyyn. Kysely sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Tuloksia analysoitiin SPSS tilasto-ohjelmistolla sekä teemoittelemalla. Tutkimukseen vastanneet opiskelijat ja henkilöstön jäsenet suhtautuvat myönteisesti ehkäisevään päihdetyöhön ja pitävät sen toteuttamista oppilaitoksella tärkeänä. Tulosten mukaan ehkäisevän päihdetyön toteutus oppilaitoksella on satunnaista ja sen toteuttamiseen toivotaan yhteistä toimintaohjetta. Tulosten mukaan opiskelijat toivovat ehkäisevää päihdetyötä toteutettavan erityisesti kokemusasiantuntijavierailuina. Henkilöstö toivoo kaikille opiskelijoille kohdennettua valistusta ja ulkopuolisten asiantuntijoiden luentoja, päihdelabyrinttiä, huolen puheeksi ottamista ja kokemusasiantuntijoiden vierailuja. Tulosten luotettavuutta heikentää se, että vain pieni osa toimipisteen opiskelijoista vastasi kyselyyn.
Tässä tutkimuksessa saatuja tuloksia hyödynnetään lähitulevaisuudessa, kun koulutuskeskus JEDUlle laaditaan ehkäisevän päihdetyön suunnitelma. Suunnitelmaan tulee sisällyttää näyttöön perustuvaa tietoa ehkäisevästä päihdetyöstä ja vaikuttaviksi todetuista ehkäisevän päihdetyön menetelmistä. Suunnitelman laadinnassa tulee tehdä yhteistyötä paikallisten asiantuntijoiden, järjestöjen, oppilaitoksen henkilöstön, opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa kanssa. Suunnitelman laatiminen tulee aloittaa kartoittamalla paikallinen päihdetilanne ja asettamalla konkreettiset tavoitteet sekä kirjaamalla keinot, joilla tavoite pyritään toteuttamaan. Suunnitelman käyttöönottoa vahvistaa se, että kohderyhmä ja suunnitelman toteuttajat ovat olleet mukana toiminnan kehittämisessä alusta alkaen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kaikilla Oulaisten toimipisteen opiskelijoilla ja henkilöstöllä oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen vastaamalla sähköiseen kyselyyn. Kysely sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Tuloksia analysoitiin SPSS tilasto-ohjelmistolla sekä teemoittelemalla. Tutkimukseen vastanneet opiskelijat ja henkilöstön jäsenet suhtautuvat myönteisesti ehkäisevään päihdetyöhön ja pitävät sen toteuttamista oppilaitoksella tärkeänä. Tulosten mukaan ehkäisevän päihdetyön toteutus oppilaitoksella on satunnaista ja sen toteuttamiseen toivotaan yhteistä toimintaohjetta. Tulosten mukaan opiskelijat toivovat ehkäisevää päihdetyötä toteutettavan erityisesti kokemusasiantuntijavierailuina. Henkilöstö toivoo kaikille opiskelijoille kohdennettua valistusta ja ulkopuolisten asiantuntijoiden luentoja, päihdelabyrinttiä, huolen puheeksi ottamista ja kokemusasiantuntijoiden vierailuja. Tulosten luotettavuutta heikentää se, että vain pieni osa toimipisteen opiskelijoista vastasi kyselyyn.
Tässä tutkimuksessa saatuja tuloksia hyödynnetään lähitulevaisuudessa, kun koulutuskeskus JEDUlle laaditaan ehkäisevän päihdetyön suunnitelma. Suunnitelmaan tulee sisällyttää näyttöön perustuvaa tietoa ehkäisevästä päihdetyöstä ja vaikuttaviksi todetuista ehkäisevän päihdetyön menetelmistä. Suunnitelman laadinnassa tulee tehdä yhteistyötä paikallisten asiantuntijoiden, järjestöjen, oppilaitoksen henkilöstön, opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa kanssa. Suunnitelman laatiminen tulee aloittaa kartoittamalla paikallinen päihdetilanne ja asettamalla konkreettiset tavoitteet sekä kirjaamalla keinot, joilla tavoite pyritään toteuttamaan. Suunnitelman käyttöönottoa vahvistaa se, että kohderyhmä ja suunnitelman toteuttajat ovat olleet mukana toiminnan kehittämisessä alusta alkaen.