Tyypilliset onnettomuudet ja vakavat vaaratilanteet maantietunneleissa
Virtalaine, Annika (2023)
Virtalaine, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät altistavat onnettomuuksille ja vakaville vaaratilanteille vilkasliikenteisissä maantietunneleissa. Opinnäytetyötä voidaan käyttää tietunneleiden ennakoivassa operoinnissa, uusien tietunneleiden suunnittelun tukena ja tietunnelialueiden riskipaikkojen kartoittamisessa. Työn tilaajana on Fintraffic Tie Oy, joka vastaa tunneleiden operoinnista ja ohjausjärjestelmistä.
Työssä tarkasteltaviksi tietunnelikohteiksi valittiin Lohjalta Valtatieltä 1 Orosmäki–Karnainen–Lehmihaka-tunnelijakso, Tampereelta Valtatieltä 12 Rantatunneli, Kehä I:ltä (St 101) Espoosta Keilaniemen tunneli ja Mestarintunneli ja Helsingistä Kehä III:lta (St 103) Vuosaaren tunneli.
Työssä käsiteltiin tunnelialueilla tapahtuneita onnettomuuksia ja vakavia vaaratilanteita ja etsittiin tapahtumille yhdistäviä tekijöitä. Työssä keskityttiin tunnistamaan myös mahdollisia vaaranpaikkoja.
Vaara- ja onnettomuustilanteille altistaviksi tekijöiksi tunnistettiin tunnelissa tapahtuvat kaistanvaihdot, tunnelin ruuhkautuminen, tunneliin pysähtyneet ajoneuvot, tunneliin liittyvät ja tunnelista erkanevat ramppitunnelit, poikkeavat liikennejärjestelyt tunnelialueella ja kuljettajien välinpitämättömyydestä johtuvat ajovirheet.
Työssä tarkasteltaviksi tietunnelikohteiksi valittiin Lohjalta Valtatieltä 1 Orosmäki–Karnainen–Lehmihaka-tunnelijakso, Tampereelta Valtatieltä 12 Rantatunneli, Kehä I:ltä (St 101) Espoosta Keilaniemen tunneli ja Mestarintunneli ja Helsingistä Kehä III:lta (St 103) Vuosaaren tunneli.
Työssä käsiteltiin tunnelialueilla tapahtuneita onnettomuuksia ja vakavia vaaratilanteita ja etsittiin tapahtumille yhdistäviä tekijöitä. Työssä keskityttiin tunnistamaan myös mahdollisia vaaranpaikkoja.
Vaara- ja onnettomuustilanteille altistaviksi tekijöiksi tunnistettiin tunnelissa tapahtuvat kaistanvaihdot, tunnelin ruuhkautuminen, tunneliin pysähtyneet ajoneuvot, tunneliin liittyvät ja tunnelista erkanevat ramppitunnelit, poikkeavat liikennejärjestelyt tunnelialueella ja kuljettajien välinpitämättömyydestä johtuvat ajovirheet.