Rekrytointiprosessin tulevaisuudennäkymät toimeksiantajayrityksessä
Johansson, Jenni (2023)
Johansson, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302102257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302102257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miltä rekrytointiprosessi näyttää tulevaisuudessa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi selvittää, miltä ulkoistettuja rekrytointipalveluja tarjoavan toimeksiantajayrityksen rekrytointiprosessi näyttää tulevaisuudessa asiakasyritysten kannalta. Tutkimus rajattiin koskemaan nimenomaan toimeksiantajayrityksen asiakasyrityksiä.
Aihe on ajankohtainen, sillä koronapandemian, teknologian kehityksen ja koulutusrakenteen muuttumisen myötä myös rekrytointiala on murroksessa. Perinteisesti rekrytointiprosessi alkaa rekrytoinnin ja sen strategian suunnittelulla. Tätä seuraa hakuvaihe, jolloin julkaistaan työpaikkailmoitus. Hakemusten läpikäynnin jälkeen potentiaaliset ehdokkaat haastatellaan. Lopuksi tehdään valintapäätös. Rekrytoinnissa on kuitenkin tällä hetkellä haasteita, sillä työntekijöistä on pulaa kaikilla aloilla. Tämän vuoksi rekrytoinnissa on keskityttävä positiiviseen mielikuvaan työantajasta ja hakijalähtöiseen rekrytointiprosessiin. Tulevaisuudessa haetaan myös erilaista osaamista: rekrytoinnissa painotetaan yhä enemmän persoonaa ja henkilön muuta kompetenssia pelkän substanssiosaamisen lisäksi. Työnhaun välineet muuttavat myös muotoaan, ja sosiaalinen media on kasvamassa suurimmaksi rekrytointikanavaksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin 14.11.- .12.2022 välisenä aikana ja se lähetettiin asiakasyrityksille sähköpostin välityksellä. Kyselytutkimus toteutettiin täysin anonyymisti ja anonymiteetin takaamiseksi kaikille vastaajille lähetettiin kyselyyn yhteinen linkki.
Tutkimuksen tulosten mukaan kaikki vastaajat kokivat aloillaan pulaa työntekijöistä ja uskoivat työntekijäpulan jatkuvan tulevaisuudessa. Kaikki vastaajat kokivat myös, että työnantajamielikuva on merkittävin tekijä, mikä vaikuttaa yrityksen kiinnostavuuteen työnantajana. Suurin osa vastaajista toivoi alalleen enemmän ammattitaitoista, kokenutta ja osaavaa työvoimaa. Kaikki vastaajat uskoivat myös, että tulevaisuudessa rekrytoinnissa korostuvat "pehmeät taidot" (kuten empatia ja luovuus), minkä vuoksi rekrytoitavan henkilön motivaatioon kiinnitetään yhä enemmän huomiota.
Teknologian kehittymisen uskottiin vaikuttavan koko rekrytointiprosessin nopeutumiseen. Tuloksista kävi myös ilmi, että kaikki vastaajat uskoivat sosiaalisen median nousevan tärkeimmäksi rekrytointikanavaksi. Kaikki vastaajat uskoivat myös persoonallisuustestien yleistyvän tulevaisuudessa.
Aihe on ajankohtainen, sillä koronapandemian, teknologian kehityksen ja koulutusrakenteen muuttumisen myötä myös rekrytointiala on murroksessa. Perinteisesti rekrytointiprosessi alkaa rekrytoinnin ja sen strategian suunnittelulla. Tätä seuraa hakuvaihe, jolloin julkaistaan työpaikkailmoitus. Hakemusten läpikäynnin jälkeen potentiaaliset ehdokkaat haastatellaan. Lopuksi tehdään valintapäätös. Rekrytoinnissa on kuitenkin tällä hetkellä haasteita, sillä työntekijöistä on pulaa kaikilla aloilla. Tämän vuoksi rekrytoinnissa on keskityttävä positiiviseen mielikuvaan työantajasta ja hakijalähtöiseen rekrytointiprosessiin. Tulevaisuudessa haetaan myös erilaista osaamista: rekrytoinnissa painotetaan yhä enemmän persoonaa ja henkilön muuta kompetenssia pelkän substanssiosaamisen lisäksi. Työnhaun välineet muuttavat myös muotoaan, ja sosiaalinen media on kasvamassa suurimmaksi rekrytointikanavaksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely toteutettiin 14.11.- .12.2022 välisenä aikana ja se lähetettiin asiakasyrityksille sähköpostin välityksellä. Kyselytutkimus toteutettiin täysin anonyymisti ja anonymiteetin takaamiseksi kaikille vastaajille lähetettiin kyselyyn yhteinen linkki.
Tutkimuksen tulosten mukaan kaikki vastaajat kokivat aloillaan pulaa työntekijöistä ja uskoivat työntekijäpulan jatkuvan tulevaisuudessa. Kaikki vastaajat kokivat myös, että työnantajamielikuva on merkittävin tekijä, mikä vaikuttaa yrityksen kiinnostavuuteen työnantajana. Suurin osa vastaajista toivoi alalleen enemmän ammattitaitoista, kokenutta ja osaavaa työvoimaa. Kaikki vastaajat uskoivat myös, että tulevaisuudessa rekrytoinnissa korostuvat "pehmeät taidot" (kuten empatia ja luovuus), minkä vuoksi rekrytoitavan henkilön motivaatioon kiinnitetään yhä enemmän huomiota.
Teknologian kehittymisen uskottiin vaikuttavan koko rekrytointiprosessin nopeutumiseen. Tuloksista kävi myös ilmi, että kaikki vastaajat uskoivat sosiaalisen median nousevan tärkeimmäksi rekrytointikanavaksi. Kaikki vastaajat uskoivat myös persoonallisuustestien yleistyvän tulevaisuudessa.