Nukketeatteri tunnekasvatuksen välineenä
Laari, Venla; Seppänen, Annika (2023)
Laari, Venla
Seppänen, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302102265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302102265
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tunnetaitoihin pohjautuva nukketeatteriesityksen käsikirjoitus ja nukketeatteriesitys, jota voidaan hyödyntää osana varhaiskasvatusikäisten lasten tunnekasvatusta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Lasten kulttuurikeskus Vekkula. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnalliseen osuuteen kuului nukketeatteriesitys, johon kutsuttiin katsojiksi 3–5-vuotiaita lapsia Mikkelin varhaiskasvatuksesta. Opinnäytetyössä selvitettiin, tunnistavatko lapset nukketeatteriesityksessä esiintyneitä tunteita. Arviointia varten kehitettiin tunnetaulukko, jonka kautta osallistujien vastaukset kerättiin. Tutkimuskysymys oli, kuinka hyvin lapset tunnistavat esityksessä käsiteltyjä tunteita. Lasten tunteiden tunnistamista kartoitettiin hyödyntäen opinnäytetyöprosessissa kehitettyä tunnetaulukkoa, johon lapsi sai liimata tarran sen tunteen kohdalle, jonka hän uskoi esityksessä kysymishetkellä olevan. Projektin tuotoksena syntyivät käsikirjoitus, nukketeatteriesitys ja tunnetaulukko. Opinnäytetyössä testattiin esityksen ja tunnetaulukon toimivuutta. Kehittämisen menetelmänä käytettiin tuotekehitystä. Kehittämisen tukena tuotekehitysprojektissa käytettiin myös aivoriihimenetelmää ja dialogista keskustelua. Tuotekehitysprojekti eteni vaiheittain valmistelusta ja suunnittelusta projektin toteutukseen ja päättämisvaiheeseen. Opinnäytetyön keskeisinä käsitteinä avattiin varhaiskasvatuksen, tunnetaitojen, draamakasvatuksen, nukketeatterin ja osallistavan teatterin teoriataustaa. Tunnekasvatus ja erityisesti tunteiden tunnistaminen olivat keskeisessä osassa opinnäytetyössä. Opinnäytetyössä koostettu käsikirjoitus käsittelee mielipaha ja myötätunto -teemaa. Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että suurin osa lapsista tunnisti esityksessä ilmenneet tunteet. Näin ollen voidaan todeta nukketeatterin sopivan tunnetaitokasvatuksen välineeksi, jonka avulla lapset voivat oppia tunteiden tunnistamista. Voidaan myös todeta tunnetaulukon olevan käyttökelpoinen väline lasten tunteiden havainnoinnissa tunnekasvatuksen yhteydessä. Opinnäytetyön tulosten perusteella lasten oli helppo tunnistaa nukketeatteriesityksessä esiintyneen nuken kokema tunne.