Loma-asunnon strateginen digimarkkinointi ja sen toteuttaminen : case: Le Villa White
Lindfors, Jade; Näkkäläjärvi, Elle (2023)
Lindfors, Jade
Näkkäläjärvi, Elle
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132308
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla oli toimeksiantajan tarve käynnistää digimarkkinointi Levillä sijaitsevalle Le Villa White loma-asunnolle, jonka vuokraustoimintaa ollaan aloittamassa. Työn tavoitteena oli tarjota toimialaan sopivia työkaluja asiakaslähtöisen ja strategisen digimarkkinoinnin suunnitteluun sekä toteutukseen. Toimeksiantoa varten tarkoituksena oli selvittää asiakaskohderyhmä, mistä heidät tavoitetaan parhaiten, millä varausjärjestelmällä lomamökki varataan mieluiten, sekä mitkä asiat ovat tärkeimpiä loma-asunnon valitsemisessa. Verkkosivuista pyrittiin rakentamaan visuaalisesti miellyttävät, käyttäjäystävälliset ja informatiiviset.
Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen ja sen toiminnalliset tuotokset pohjautuivat opinnäytetyön viitekehykseen, jossa käytettiin monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä asiakaslähtöisen digimarkkinoinnin luomiseksi. Toiminnallisten tuotosten tueksi tarvittiin tietoa, jota kartoitettiin laadullisin menetelmin tehtyjen asiantuntija- ja ostajapersoonahaastatteluiden avulla.
Toimeksiantajalle tehtiin digimarkkinointistrategia, -suunnitelma, sekä verkkosivut, jotka tukevat aidosti asiakaslähtöistä toimintaa. Sosiaalisen median kanavista kohderyhmän tavoittaa parhaiten Instagramista ja Facebookista. Laadukkaat ja todenmukaiset valokuvat toimivat haastateltujen ostajapersoonia vastaavien henkilöiden ostoa eniten ohjaavana tekijänä. Verkkosivut rakennettiin käyttöliittymältään ja käyttäjäkokemukseltaan mahdollisimman miellyttäviksi hyödyntämällä luotujen ostajapersoonien ostopolkujen suunnittelua.
Kaikki toimeksiannon osat luovutettiin toimeksiantajalle onnistuneesti ennen vuokraustoiminnan aloittamista ja varausjärjestelmän valinnan tueksi annettiin ehdotus, joka perustuu kerättyyn tietoon. Jatkotoimenpiteiksi ehdotettiin digimarkkinointistrategiassa luotujen ostajapersoonien päivittämistä, kun asiakkaisiin liittyvää dataa muodostuu. Lisäksi verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä ja kohderyhmän saavuttamista tehostavien työkalujen käyttöönottoa suositeltiin.
Opinnäytetyö on tyypiltään toiminnallinen ja sen toiminnalliset tuotokset pohjautuivat opinnäytetyön viitekehykseen, jossa käytettiin monipuolisia ja ajankohtaisia lähteitä asiakaslähtöisen digimarkkinoinnin luomiseksi. Toiminnallisten tuotosten tueksi tarvittiin tietoa, jota kartoitettiin laadullisin menetelmin tehtyjen asiantuntija- ja ostajapersoonahaastatteluiden avulla.
Toimeksiantajalle tehtiin digimarkkinointistrategia, -suunnitelma, sekä verkkosivut, jotka tukevat aidosti asiakaslähtöistä toimintaa. Sosiaalisen median kanavista kohderyhmän tavoittaa parhaiten Instagramista ja Facebookista. Laadukkaat ja todenmukaiset valokuvat toimivat haastateltujen ostajapersoonia vastaavien henkilöiden ostoa eniten ohjaavana tekijänä. Verkkosivut rakennettiin käyttöliittymältään ja käyttäjäkokemukseltaan mahdollisimman miellyttäviksi hyödyntämällä luotujen ostajapersoonien ostopolkujen suunnittelua.
Kaikki toimeksiannon osat luovutettiin toimeksiantajalle onnistuneesti ennen vuokraustoiminnan aloittamista ja varausjärjestelmän valinnan tueksi annettiin ehdotus, joka perustuu kerättyyn tietoon. Jatkotoimenpiteiksi ehdotettiin digimarkkinointistrategiassa luotujen ostajapersoonien päivittämistä, kun asiakkaisiin liittyvää dataa muodostuu. Lisäksi verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä ja kohderyhmän saavuttamista tehostavien työkalujen käyttöönottoa suositeltiin.