Huollon prosessien kehittäminen
Karhinen, Tomi (2023)
Karhinen, Tomi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302132314
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Yritys X:lle. Yritys mille tämä opinnäytetyö on tehty, haluaa pysyä nimettömänä. Opinnäytetyön aihe syntyi Yritys X:n tarpeesta kehittää heidän huoltonsa toimintaa. Kehittämisen päätyökaluna käytettiin Lean-oppeja. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää huollon prosessien ongelmakohtia ja keksiä näihin ratkaisuja.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu prosesseista, prosessijohtamisesta ja Lean ajattelutavasta. Empiirisenä osuutena tässä opinnäytetyössä toimii kaksi puolistrukturoitua kvalitatiivista tutkimusta. Haastatteluissa saatiin selville millaisiin ongelmakohtiin prosesseissa huoltajat törmäävät. Havaintoja huollon prosesseista saatiin myös huollon ulkopuolelta myyjiltä, tukihenkilöiltä ja johtoportaalta. Huollon prosesseihin tutkija perehtyi tutkimalla olemassa olevia prosessikuvauksia ja olemalla mukana kentällä, käyttäen Lean-työkalua apunaan.
Tämä opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2022 ja päättyi tammikuun lopussa 2023. Tänä aikana huollon prosesseista löydettiin ongelmakohtia ja näihin kehitettiin ratkaisut. Tehtyjen toimenpiteiden seuranta jää Yritys X:n työntekijöiden harteille, sillä projekti päättyi tammikuun loppuun.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui Yritys X:lle asennuslomake. Asennuslomake standardisoi asennusprosessin lähtötietoja. Asennuslomake kulkee koko yrityksen läpi ja palvelee eri tavalla myyjiä, tukihenkilöitä kuin huoltajia. Asennuslomakkeen avulla huoltajilla on aina tarvittavat tiedot uudesta asennuksesta.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu prosesseista, prosessijohtamisesta ja Lean ajattelutavasta. Empiirisenä osuutena tässä opinnäytetyössä toimii kaksi puolistrukturoitua kvalitatiivista tutkimusta. Haastatteluissa saatiin selville millaisiin ongelmakohtiin prosesseissa huoltajat törmäävät. Havaintoja huollon prosesseista saatiin myös huollon ulkopuolelta myyjiltä, tukihenkilöiltä ja johtoportaalta. Huollon prosesseihin tutkija perehtyi tutkimalla olemassa olevia prosessikuvauksia ja olemalla mukana kentällä, käyttäen Lean-työkalua apunaan.
Tämä opinnäytetyö aloitettiin syksyllä 2022 ja päättyi tammikuun lopussa 2023. Tänä aikana huollon prosesseista löydettiin ongelmakohtia ja näihin kehitettiin ratkaisut. Tehtyjen toimenpiteiden seuranta jää Yritys X:n työntekijöiden harteille, sillä projekti päättyi tammikuun loppuun.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui Yritys X:lle asennuslomake. Asennuslomake standardisoi asennusprosessin lähtötietoja. Asennuslomake kulkee koko yrityksen läpi ja palvelee eri tavalla myyjiä, tukihenkilöitä kuin huoltajia. Asennuslomakkeen avulla huoltajilla on aina tarvittavat tiedot uudesta asennuksesta.