Sosiaalisen median kanavat brändin kehittämisessä : Kisakallion Urheiluopisto
Marjamäki, Erika (2023)
Marjamäki, Erika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142353
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kisakallion urheiluopiston brändin näkyvyyttä ja tunnettavuutta sosiaalisen median kanavien avulla. Tarkoituksena oli tehdä sosiaalisen median strategia pohjautuen teoriaan ja tutkimustuloksiin. Työn tutkimusongelmana oli, miten saadaan sosiaalisen median markkinoinnin avulla kasvatettua Kisakallion urheiluopiston brändin tunnettavuutta.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiaksi valittiin toimintatutkimus, jossa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Määrälliseksi tutkimusmenetelmäksi valittiin verkkokysely Kisakallion urheiluopiston asiakkaille ja laadulliseksi menetelmäksi teemahaastattelut markkinointiasiantuntijoille. Lisäksi Kisakallion urheiluopiston yhtä markkinointiasiantuntijaa haasteltiin sosiaalisen median markkinoinnin nykytilasta nykytila-analyysin perustaksi. Verkkokyselyn tavoitteena oli saada tietoa asiakaskäyttäytymisestä sosiaalisen median kanavissa. Laadullisen tutkimuksen tavoite keskittyi sosiaalisen median strategian suunnittelemiseen ja brändin tunnettavuuden kasvattamiseen sosiaalisen median markkinoinnin avulla.
Verkkokyselyt toteutettiin kahdelle eri kohderyhmälle: urheilijoille ja yrityksille. Tuloksien perusteella urheilijoiden suosituimpia kanavia olivat Snapchat, Instagram ja TikTok ja yrityksien Facebook, Instagram ja LinkedIn. Sosiaalisen median kanavissa urheilijat seurasivat ja kommentoivat enemmän organisaation kanavia kuin yritykset. Tuloksien perusteella yrityksille suunnattua sosiaalisen median markkinointia tulisi kehittää. Haastatteluiden tuloksien perusteella nousi esille sosiaalisen median markkinointistrategian luominen brändin näkyvyyden kasvattamiseksi. Tärkeinä kokonaisuuksina strategian luomisessa painotettiin asiakasprofilointia, kanavakohtaista sisältöä, tavoitteita ja mittaamista.
Opinnäytetyö loi vahvan pohjan sosiaalisen median markkinointistrategian luomiseen ja sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen. Tutkimuksista saadun tiedon avulla nostettiin esille sosiaalisen median strategian pääkohdat ja lähdettiin kehittämään strategiaa yritysasiakkaille PDCA-toimintamallin avulla.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiaksi valittiin toimintatutkimus, jossa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä. Määrälliseksi tutkimusmenetelmäksi valittiin verkkokysely Kisakallion urheiluopiston asiakkaille ja laadulliseksi menetelmäksi teemahaastattelut markkinointiasiantuntijoille. Lisäksi Kisakallion urheiluopiston yhtä markkinointiasiantuntijaa haasteltiin sosiaalisen median markkinoinnin nykytilasta nykytila-analyysin perustaksi. Verkkokyselyn tavoitteena oli saada tietoa asiakaskäyttäytymisestä sosiaalisen median kanavissa. Laadullisen tutkimuksen tavoite keskittyi sosiaalisen median strategian suunnittelemiseen ja brändin tunnettavuuden kasvattamiseen sosiaalisen median markkinoinnin avulla.
Verkkokyselyt toteutettiin kahdelle eri kohderyhmälle: urheilijoille ja yrityksille. Tuloksien perusteella urheilijoiden suosituimpia kanavia olivat Snapchat, Instagram ja TikTok ja yrityksien Facebook, Instagram ja LinkedIn. Sosiaalisen median kanavissa urheilijat seurasivat ja kommentoivat enemmän organisaation kanavia kuin yritykset. Tuloksien perusteella yrityksille suunnattua sosiaalisen median markkinointia tulisi kehittää. Haastatteluiden tuloksien perusteella nousi esille sosiaalisen median markkinointistrategian luominen brändin näkyvyyden kasvattamiseksi. Tärkeinä kokonaisuuksina strategian luomisessa painotettiin asiakasprofilointia, kanavakohtaista sisältöä, tavoitteita ja mittaamista.
Opinnäytetyö loi vahvan pohjan sosiaalisen median markkinointistrategian luomiseen ja sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseen. Tutkimuksista saadun tiedon avulla nostettiin esille sosiaalisen median strategian pääkohdat ja lähdettiin kehittämään strategiaa yritysasiakkaille PDCA-toimintamallin avulla.