Hyvä opiskelijaohjaaja -verkkomateriaali : perusteet hyvään ohjaukseen
Lauos, Leena (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142384
Tiivistelmä
Tässä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä tuotettiin hyvään opiskelijaohjaukseen liittyvää verkko-opetusmateriaalia kansainvälisen Biomedical Laboratory Science Academyn (BLS Academy) verkkosivuille BioTriCK hankkeen käyttöön sekä Turun yliopistollisen keskussairaalan (Tyks) käytössä olevalle verkko-oppimisalustalle (Moodle). Opinnäytetyön toimeksianto tuli BioTriCK-hankkeelta.
Verkko-opetusmateriaalin tuottamista varten teetettiin tutkimuksellisena osuutena erilliset avoimet kyselyt bioanalyytikko-opiskelijoille sekä heidän käytännön harjoittelun ohjaajilleen. Tämän lisäksi hankittiin aiheeseen liittyvää teoriatietoa kirjallisuuskatsauksen muodossa sekä muiden kirjallisuushakujen kautta.
Kyselytulosten perusteella sekä opiskelijat ja ohjaajat toivoivat enemmän kiireettömämpää ohjausta ja resursoitua aikaa ohjaamiseen. Opiskelijat toivoivat säännöllistä palautteen antoa ja ohjaajat toivat esille haluavansa kehittää palautteenanto- ja ohjauskeskustelutaitojaan.
Ohjaajat vaihtuvat laboratorioympäristössä usein, mahdollisesti työpisteiden mukaan. Opiskelijoilla ei välttämättä ole opiskelijavastaavan lisäksi erillistä nimettyä yksittäistä omaohjaajaa. Tämän opinnäytetyön kyselytulosten perusteella ohjaajien vaihtuvuus ja erilaiset työtavat koettiin pääasiassa haasteena mutta näissä nähtiin myös joitain hyviäkin puolia.
Tärkeää olisi, että kaikilla ohjaajilla olisi perusosaamista ja tietoa hyvästä opiskelijan ohjauksesta. Tämä yhtenäistäisi myös opiskelijaohjauksen laatua. Tämän opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksen hakutulosten perusteella saatavilla on hyvin vähän bioanalyytikko-opiskelijoille ja heidän ohjaajilleen teetettyjä tutkimuksia tai niitä on vaikea löytää. This Master’s thesis was focused on creating e-learning materials that give the basics of how to be a good student advisor in the workfield. E-learning materials were produced for the BioTriCK-project and published in the international Biomedical Laboratory Science Academys (BLS Academy) website and in the Moodle e-learning platform used by Turku University Hospital (Tyks). The assignment for this thesis came from the BioTriCK-project.
For the research part of the project, two different questionnaires were made for biomedical laboratory scientists and their advisors in the workfield. Further information about good student advising were gained with a literature review and other literature searches.
Based on the survey results, both students and advisors wished for more patience in student guidance and more resourced time for student supervision. The students hoped for regular feedback and the advisors wanted to develop their feedback skills.
Advisors can change often in the laboratory. Based on the survey results of this thesis, changes in supervisors and different ways of working habits were mainly seen as a challenge, but there was also seen some good aspects.
It would be important if all supervisors had basic skills and knowledge of good student guidance. It would also develop the quality of student guidance. Based on the search results of this literature review, there is very few studies made to the biomedical laboratory scientists and their advisors about good student guidance or those studies are hard to find.
Verkko-opetusmateriaalin tuottamista varten teetettiin tutkimuksellisena osuutena erilliset avoimet kyselyt bioanalyytikko-opiskelijoille sekä heidän käytännön harjoittelun ohjaajilleen. Tämän lisäksi hankittiin aiheeseen liittyvää teoriatietoa kirjallisuuskatsauksen muodossa sekä muiden kirjallisuushakujen kautta.
Kyselytulosten perusteella sekä opiskelijat ja ohjaajat toivoivat enemmän kiireettömämpää ohjausta ja resursoitua aikaa ohjaamiseen. Opiskelijat toivoivat säännöllistä palautteen antoa ja ohjaajat toivat esille haluavansa kehittää palautteenanto- ja ohjauskeskustelutaitojaan.
Ohjaajat vaihtuvat laboratorioympäristössä usein, mahdollisesti työpisteiden mukaan. Opiskelijoilla ei välttämättä ole opiskelijavastaavan lisäksi erillistä nimettyä yksittäistä omaohjaajaa. Tämän opinnäytetyön kyselytulosten perusteella ohjaajien vaihtuvuus ja erilaiset työtavat koettiin pääasiassa haasteena mutta näissä nähtiin myös joitain hyviäkin puolia.
Tärkeää olisi, että kaikilla ohjaajilla olisi perusosaamista ja tietoa hyvästä opiskelijan ohjauksesta. Tämä yhtenäistäisi myös opiskelijaohjauksen laatua. Tämän opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksen hakutulosten perusteella saatavilla on hyvin vähän bioanalyytikko-opiskelijoille ja heidän ohjaajilleen teetettyjä tutkimuksia tai niitä on vaikea löytää.
For the research part of the project, two different questionnaires were made for biomedical laboratory scientists and their advisors in the workfield. Further information about good student advising were gained with a literature review and other literature searches.
Based on the survey results, both students and advisors wished for more patience in student guidance and more resourced time for student supervision. The students hoped for regular feedback and the advisors wanted to develop their feedback skills.
Advisors can change often in the laboratory. Based on the survey results of this thesis, changes in supervisors and different ways of working habits were mainly seen as a challenge, but there was also seen some good aspects.
It would be important if all supervisors had basic skills and knowledge of good student guidance. It would also develop the quality of student guidance. Based on the search results of this literature review, there is very few studies made to the biomedical laboratory scientists and their advisors about good student guidance or those studies are hard to find.