Kestävä muotoiluajattelu ja brändisuunnittelu case : Costa Rica ja muotialan yritykset
Åman, Maria (2023)
Åman, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142381
Tiivistelmä
Työssä lähdettiin havainnoimaan kestävän kehityksen ja kulttuurin linkittymistä toisiinsa Costa Ricassa sekä maan muotialan yritystoiminnassa. Tutkimusongelmaa lähdettiin selvittämään työn teoriaosassa sekä Costa Rican että laajemmin latinalaisamerikkalaisen kulttuurin perspektiivistä. Työ toteutettiin tapaustutkimuksen muodossa. Tutkimuskysymykseksi muotoutui: ”Miten kestävän kehityksen kulttuuri ilmenee muotialan yritystoiminnassa Costa Ricassa?” Työn empiirinen osa keskittyi tarkastelemaan costaricalaista kestävää muotia kolmen valitun kohdeyrityksen tuottaman digitaalisen sisällön kautta. Tarkastelussa oli yritysten tuotteelle ja palvelulle luotu brändimielikuva. Kestävien muotibrändien havainnointi tapahtui asiakkaan näkökulmasta tuottaen myös pohdintaa siitä, millaisia yritysten kestävät strategiavalinnat mahdollisesti ovat. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Aineistona käytettiin yritysten verkkosivujen ja Instagram-tilin sisältöä.
Tavoitteena oli tuottaa ymmärrystä yleisemmin siitä, miksi Costa Ricalla on maana ekologinen maine sekä tuottaa tarkempaa ja kohdennetumpaa tietoa siitä, mihin maan kestävät toiminnot nimenomaan muotialalla perustuvat ja millaisilla ratkaisuilla niitä Costa Ricassa halutaan mahdollisesti kehittää.
Työhön valittu näkökulma lähestyä kestävää kehitystä vihreän suunnittelun perspektiivistä sekä Latinalaisen Amerikan kulttuurisesta perspektiivistä loi kiinnostavan pohjan työlle. Tutkimuksellisessa osassa tuotetut havainnot synnyttivät pohdintaa mahdollisesta kulttuurin ja kestävien toimintojen yhteydestä costaricalaisissa kestävää muotia tuottavissa yrityksissä. Yrityksissä ilmeni piirteitä latinalaisamerikkalaisesta kestävän kehityksen lähestymisestä. Valittu lähestyminen tuotti lopuksi hyödyllistä tietoa siitä, miten kestävää liiketoimintaa voidaan esimerkiksi tuottaa sekä avata yleisemmällä tasolla erilaisia näkökulmia kestäville toiminnoille sekä erityisesti siihen miten kestävä ajattelu ja toiminta voi erota riippuen kulttuurista ja ympäristöstä. Työn päähavaintoja oli muun muassa se, että Costa Ricassa yritykset muotialalla tukevat paikallisia toimintoja, mikä tukee jo itsessään kestävää kehitystä sillä yritysten luoman brändimielikuvan pohjalta esiin nousi vahvasti keskittyminen paikallisiin prosesseihin esimerkiksi resurssien hyödyntämisessä kuten materiaaleissa ja työvoimassa. Työn tutkimuksellinen osa tuotti käsityksen siitä, että costaricalaisissa muotialan yrityksissä kestävien toimintojen kehit-täminen perustui erityisesti paikallisen tiedon ja osaamisen hyödyntämiseen ja tätä kautta myös lyhyempien arvoketjujen tuottamiseen ja paikallisen talouden tukemiseen. The main object of the work was to observe how sustainable development and culture interact in Costa Rica and how the phenomenon appears in Costa Rica`s sustainable fashion industry. The research problem was explored firstly from Costa Rican perspective. But the wider aspect of Latin American culture was also taken into consideration. The study of the subject was implemented as a case survey. The research question was: “How the sustainable culture appears in the fashion industry in Costa Rica?” The empirical part was carried out with qualitative content analysis where the focus was on exploring Costa Rican sustainable fashion brands by making conclusions about a few companies’ digital content and survey the created brand image trough customer perspective. But it was also approached from the perspective of analyzing of the companies possible chosen sustainable strategies. The observing was targeted to three selected companies’ online store and Instagram accounts.
The purpose of the exploration was to make notes and create understanding of what is behind Costa Rica’s sustainable efforts, how the sustainable functions in fashion industry are based in the country and what kind of solutions sustainable fashion companies are possibly driving in Costa Rica in the future.
The perspective of culture associated with sustainable development in Latin America and a perspective of green design open together an interesting perspective and base for the work. The work produced conclusions that pointed out relations between the cultural relevance and sustainable development in the country but also possibly in the fashion industry. The similarity of the Latin American culture and sustainable characteristics was appearing also as a trend of framework in Costa Rica’s sustainable fashion industry. The observations produced beneficial information about how to develop the sustainable ways to do business in general. The observation pointed out how the sustainable design thinking and solutions can be different subjected to the culture and environment. One of the main cognitions was that supporting local businesses is supporting sustainable development itself. From the three observed Costa Rican fashion companies and from the created brand image, it was pointed out that sustainable development is mostly about concentrating to local processes in Costa Rica. Also, in utilizing local resources in work force and materials. Based on the brand images, it was also seen in the companies an opportunity to utilize local knowledge and talent, produce shorter and more traceable value chains. Also, supporting the local economy in that way.
Tavoitteena oli tuottaa ymmärrystä yleisemmin siitä, miksi Costa Ricalla on maana ekologinen maine sekä tuottaa tarkempaa ja kohdennetumpaa tietoa siitä, mihin maan kestävät toiminnot nimenomaan muotialalla perustuvat ja millaisilla ratkaisuilla niitä Costa Ricassa halutaan mahdollisesti kehittää.
Työhön valittu näkökulma lähestyä kestävää kehitystä vihreän suunnittelun perspektiivistä sekä Latinalaisen Amerikan kulttuurisesta perspektiivistä loi kiinnostavan pohjan työlle. Tutkimuksellisessa osassa tuotetut havainnot synnyttivät pohdintaa mahdollisesta kulttuurin ja kestävien toimintojen yhteydestä costaricalaisissa kestävää muotia tuottavissa yrityksissä. Yrityksissä ilmeni piirteitä latinalaisamerikkalaisesta kestävän kehityksen lähestymisestä. Valittu lähestyminen tuotti lopuksi hyödyllistä tietoa siitä, miten kestävää liiketoimintaa voidaan esimerkiksi tuottaa sekä avata yleisemmällä tasolla erilaisia näkökulmia kestäville toiminnoille sekä erityisesti siihen miten kestävä ajattelu ja toiminta voi erota riippuen kulttuurista ja ympäristöstä. Työn päähavaintoja oli muun muassa se, että Costa Ricassa yritykset muotialalla tukevat paikallisia toimintoja, mikä tukee jo itsessään kestävää kehitystä sillä yritysten luoman brändimielikuvan pohjalta esiin nousi vahvasti keskittyminen paikallisiin prosesseihin esimerkiksi resurssien hyödyntämisessä kuten materiaaleissa ja työvoimassa. Työn tutkimuksellinen osa tuotti käsityksen siitä, että costaricalaisissa muotialan yrityksissä kestävien toimintojen kehit-täminen perustui erityisesti paikallisen tiedon ja osaamisen hyödyntämiseen ja tätä kautta myös lyhyempien arvoketjujen tuottamiseen ja paikallisen talouden tukemiseen.
The purpose of the exploration was to make notes and create understanding of what is behind Costa Rica’s sustainable efforts, how the sustainable functions in fashion industry are based in the country and what kind of solutions sustainable fashion companies are possibly driving in Costa Rica in the future.
The perspective of culture associated with sustainable development in Latin America and a perspective of green design open together an interesting perspective and base for the work. The work produced conclusions that pointed out relations between the cultural relevance and sustainable development in the country but also possibly in the fashion industry. The similarity of the Latin American culture and sustainable characteristics was appearing also as a trend of framework in Costa Rica’s sustainable fashion industry. The observations produced beneficial information about how to develop the sustainable ways to do business in general. The observation pointed out how the sustainable design thinking and solutions can be different subjected to the culture and environment. One of the main cognitions was that supporting local businesses is supporting sustainable development itself. From the three observed Costa Rican fashion companies and from the created brand image, it was pointed out that sustainable development is mostly about concentrating to local processes in Costa Rica. Also, in utilizing local resources in work force and materials. Based on the brand images, it was also seen in the companies an opportunity to utilize local knowledge and talent, produce shorter and more traceable value chains. Also, supporting the local economy in that way.