Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Marketing Strategy and Evaluation in Company x

Korpiaho, Tiina (2023)

 
Avaa tiedosto
Korpiaho_Tiina.pdf (1.533Mt)
Lataukset: 


Korpiaho, Tiina
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe markkinointistrategia ja markkinoinnin mittaaminen ovat olleet merkittävä osa omaa toimenkuvaani. Osa työstä on ollut ajatuksen tasolla jo tehtynä omassa päässäni, mutta ajanpuutteen vuoksi sen laittaminen paperille on jäänyt. Tyypillisesti pienissä yrityksissä, jotka toimivat suppeilla henkilöresursseilla, tilanne johtaa siihen, että strategiatyö jää liian pienelle huomiolle päivittäisten töiden ja haasteiden mennessä edelle. Strategiatyö ja ymmärrys liiketoiminnan perimmäisestä tarkoituksesta ovat kuitenkin liian tärkeitä unohdettavaksi. Jos yritys ei tiedä mitä se tavoittelee, kuka tuotteita ostaa ja mistä raha yritykseen tulee (tai ei tule), on yrityksen todella vaikeaa menestyä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä case brändille markkinointistrategia. Case brändi on elintarvikebrändi, jota myydään Suomessa maanlaajuisesti. Toimeksiantajayritys on yritys, jolla on yli 20 vuoden kokemus ruokabisneksestä. Tutkimuskysymyksinä oli selvittää kuinka markkinointistrategia pitäisi määritellä ja miten se määritellään FMCG bisneksessä. FMCG tulee sanoista Fast Moving Consumer Goods, joka tarkoittaa korkeakysyntäisiä, edullisia ja lyhyellä myyntiajalla olevia tuotteita kuten ruokaa. Toisena kysymyksenä oli ymmärtää mitkä markkinointikanavat tukisivat parhaiten markkinointistrategiaa, joka oli määritelty pohjautuen segmentointiin, targetointiin sekä positiointiin. Selvityksen myötä löydettiin useita digitaalisia markkinointikanavia, kuten sosiaalinen media sekä display- ja vaikuttajamarkkinointi, joiden avulla voi lähteä tavoittelemaan kokeilujen kasvattamista case brändin tuotteille.
Toisena tavoitteena oli löytää tavoitteet ja KPI (Key Performance Indicators) mittarit case brändille. Tutkimuskysymykset lähtivät liikkeelle siitä miten tehokasta markkinointiviestintää pitäisi ylipäätään mitata, ja mitkä olisivat parhaat KPI mittarit mittaamaan tehokkuutta. Mittariviidakossa pyörimisen tuloksena löytyi yhdeksän eri mittaria. Neljä mittareista oli taloudellisia mittareita ja viisi markkinointimittareita.
Tässä opinnäytetyössä asiakas sanaa käytettäessä puhutaan kuluttajasta. Toimeksiantajayrityksellä on asiakkaita, jotka ovat pääsääntöisesti vähittäiskauppoja, mutta tässä tapauksessa puhutaan kuluttajasta, joka on tuotteen loppukäyttäjä.
 
Thesis subject marketing strategy and evaluation has been big part of my own job. Some of the work was already done inside my head before starting the process but because lack of time it was never finalized in written format. In small companies which are having low resources it quite often leads into a situation where strategy work gets too low attention because daily challenges and duties takes all the time. Yet strategy and understanding ultimate meaning of making business are too important to forget. If the company doesn’t know where it’s heading, who is buying their products and where does the money come from (and where doesn’t) it’s difficult to succeed.
Main goal of this thesis was to define clear marketing strategy for case brand. Case brand is a food brand which is sold nationwide in Finland. Case company is a company which has over twenty years of experience in food sector. Research questions were to clarify how marketing strategy should be defined and how it should be defined especially in FMCG business. FMCG as Fast Moving Consumer Goods is a term used mainly from products which has great demand, they are sold quickly and they are affordable such as food. Second question was to understand which marketing channels would be best for the strategy and marketing plan. In the end there were found selection of marketing channels to support the strategy which was made based on segmentation, targeting and positioning. Several digital marketing channels such as social media, display advertising and influencer marketing was defined to reach the target of getting more trials for the brand.
Second goal for this assignment was to define objectives and KPI’s (Key Performance Indicators) for the case brand. Research questions began by understanding how efficient marketing should be measured first of all and then what would be the best KPI’s. After struggling in the jungle of different marketing metrics there were nine different metrics found. Four of them were financial metrics and five marketing metrics.
In this thesis word customer means consumer. Case company is having customers which are basically retail stores but in this case customer is the end user of the product.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste