Kuorma-auton hankinnan arviointimalli pienelle kuljetusyritykselle
Koskinen, Jan (2023)
Koskinen, Jan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152415
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena luoda Kuljetus Transpori Oy:lle kuorma-autojen hankintaprosessia helpottava arviointimalli. Arviointimallissa arvioidaan eri käyttövoimilla toimivia ja eri ikäisiä dieselkuorma-autoja käytännöllisestä ja taloudellisesta näkökulmasta. Eri kuorma-autovaihtoehtoja vertailtiin niin sanallisesti kuin työssä luodun arviointimallitaulukon avulla. Arviointimallitaulukossa arvioidaan, kuinka hyvin eri hankintavaihtoehdot vastaavat eri kuorma-auton hankinnan kriteereihin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kuorma-autojen erilaisia käyttövoimaratkaisuja sekä investointilaskennan ja hankintatoimen keskeisiä teorioita. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään leasing- ja omistusautoihin liittyvää teoriaa. Teoriaosuuden pääaihealueita ovat investointilaskennan eri menetelmät, hankintaprosessi, kilpailuttaminen, toimittajan arviointi, kokonaiskustannusajattelu, hankinnan onnistumisen arviointi ja mittaus sekä eri leasingrahoitusmallit ja niiden edut ja haitat. Tiedonhankintamenetelminä työssä käytettiin haastatteluja ja tiedonhankintaa verkosta. Työssä haastateltiin toimeksiantajan edustajaa kuorma-auton hankinnan kriteerien selvittämiseksi sekä lisäksi haastateltiin kuorma-autojen myynnin parissa työskenteleviä henkilöitä, kuorma-autojen hankintaan ja eri käyttövoimilla toimiviin kuorma-autoihin liittyvän tiedon selvittämiseksi. Lisäksi Traficomin edustajalle lähettiin sähköpostikyselyä. Haastatteluja toteutettiin sekä kasvotusten että verkon välityksellä. Työssä luodun arviointimallin avulla päädyttiin lopputulemaan, että dieselkäyttöinen kuorma-auto on tällä hetkellä käytännöllisestä näkökulmasta paras ratkaisu, mutta käyttövoimakustannuksiltaan kallein vaihtoehto. Sähkökäyttöisten kuorma-autojen isoimpina haasteina ovat korkea kauppahinta, kehittymätön latausasemaverkosto ja lyhyet toimintasäteet. Kaasukäyttöisten kuorma-autojen tilanne on hankinnan kannalta parempi sähkökäyttöiseen verrattuna, koska Etelä-Suomen alueella tankkausasemaverkosto on jo melko hyvin kehittynyttä, kuorma-autojen toimintasäteet ovat dieselkäyttöiseen verrattavissa sekä huoltotoimenpiteet ovat samat kuin dieselkäyttöisessä. Jatkotutkimuksena tulisi pyytää tarjouksia eri toimittajilta eri käyttövoimilla toimivista kuorma-autoista ja selvittää laskemalla eri hankintavaihtoehtojen taloudellista kannattavuutta, kun huomioidaan hankinta-, käyttövoima, huolto- ja korjauskustannukset sekä arvonalenema.