Matala-alkoholiset ja alkoholittomat tuotteet ravintoloissa: trendin näkyvyys Jyväskylän ravintoloissa
Mäenpää, Riina (2023)
Mäenpää, Riina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152435
Tiivistelmä
Alkoholin kulutus on vähentynyt maailmanlaajuisesti, ja tilalle on tullut alkoholittomia vaihtoehtoja, joiden
kysyntä on jatkuvassa kasvussa. Hyvinvoinnin megatrendin seurauksena ihmiset ovat yhä tietoisempia
omista elämäntavoistaan, ruokavalioistaan ja hyvinvointinsa ylläpitämisestä ja seuraamisesta. Digitalisaatio
ja nopeutunut tietoliikenne on mahdollistanut yhteisöjen muodostumisen ja trendien nopean leviämisen
maailmanlaajuisesti. Hyvinvoinnin vierelle on täten muodostunut alkoholittomien ja matala-alkoholisten
maailmanlaajuinen megatrendi, johon voidaan liittää muun muassa sober curious- ilmiö, eli suoraan käännettynä uteliaan raittiuden ilmiö. Sober-curious- elämäntapaa noudattavat henkilöt eivät ole täysin raittiita,
mutta valitsevat useammin alkoholittoman vaihtoehdon. Kaupan alalla matala-alkoholisten tuotteiden
määrä on ollut selkeästi kasvussa erityisesti vuosien 2020–2021 pandemian aikana. Useat tilastot kertovat
maailmanlaajuisesta tuotekehityksestä ja lähes eksponentiaalisesta myynnin kasvusta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, oliko megatrendi saapunut Jyväskylän ravintoloihin, ja jos oli, niin
miten se näkyi juomavalikoimissa. Näin saatiin arvokasta tietoa siitä, onko kyseiseen trendiin ravintoloitsijana kannattavaa panostaa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena syyskuun ja joulukuun 2022
välisenä aikana teemahaastatteluina, jotka analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Tuloksena todettiin, että trendi on merkittävä, vaikkei se näy Jyväskylän ravintoloissa kuin osittain toistaiseksi. Alkoholittomia tuotteita kysytään asiakkaiden puolesta päivittäin, ja siihen on kasvavasti varauduttu tilaamalla ravintoloille valikoimiin kyseisiä tuotteita sekä tekemällä tuotekehitystä palvelullisten tuotteiden kuten mocktailien osalta. Valmiit matala-alkoholiset tuotteet kuten -oluet eivät kuitenkaan olleet
nousseet suosioon samalla tavoin kuin täysin alkoholittomat tuotteet.
kysyntä on jatkuvassa kasvussa. Hyvinvoinnin megatrendin seurauksena ihmiset ovat yhä tietoisempia
omista elämäntavoistaan, ruokavalioistaan ja hyvinvointinsa ylläpitämisestä ja seuraamisesta. Digitalisaatio
ja nopeutunut tietoliikenne on mahdollistanut yhteisöjen muodostumisen ja trendien nopean leviämisen
maailmanlaajuisesti. Hyvinvoinnin vierelle on täten muodostunut alkoholittomien ja matala-alkoholisten
maailmanlaajuinen megatrendi, johon voidaan liittää muun muassa sober curious- ilmiö, eli suoraan käännettynä uteliaan raittiuden ilmiö. Sober-curious- elämäntapaa noudattavat henkilöt eivät ole täysin raittiita,
mutta valitsevat useammin alkoholittoman vaihtoehdon. Kaupan alalla matala-alkoholisten tuotteiden
määrä on ollut selkeästi kasvussa erityisesti vuosien 2020–2021 pandemian aikana. Useat tilastot kertovat
maailmanlaajuisesta tuotekehityksestä ja lähes eksponentiaalisesta myynnin kasvusta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, oliko megatrendi saapunut Jyväskylän ravintoloihin, ja jos oli, niin
miten se näkyi juomavalikoimissa. Näin saatiin arvokasta tietoa siitä, onko kyseiseen trendiin ravintoloitsijana kannattavaa panostaa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena syyskuun ja joulukuun 2022
välisenä aikana teemahaastatteluina, jotka analysoitiin käyttäen teemoittelua.
Tuloksena todettiin, että trendi on merkittävä, vaikkei se näy Jyväskylän ravintoloissa kuin osittain toistaiseksi. Alkoholittomia tuotteita kysytään asiakkaiden puolesta päivittäin, ja siihen on kasvavasti varauduttu tilaamalla ravintoloille valikoimiin kyseisiä tuotteita sekä tekemällä tuotekehitystä palvelullisten tuotteiden kuten mocktailien osalta. Valmiit matala-alkoholiset tuotteet kuten -oluet eivät kuitenkaan olleet
nousseet suosioon samalla tavoin kuin täysin alkoholittomat tuotteet.