Suomalaisten milleniaalien luksuspalvelupreferenssit
Nurmi, Janette (2023)
Nurmi, Janette
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152434
Tiivistelmä
Luksusnäkemys on vuosien myötä kokenut useita muutoksia. Tällä hetkellä ajankohtaisena luksuksen muotona toimii uusi luksus, joka pohjautuu kokemuksiin ja elämyksiin, sekä kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen luomiseen. Alan palveluntarjoajien on tärkeää ymmärtää nykypäivän kuluttajien tarpeita ja toiveita vastatakseen heidän odotuksiinsa.
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Uuden luksuksen palvelusprintti -hankkeelle, jonka tarkoituksena on tuottaa hankkeen palveluntarjoajille hyödyllistä tietoa heidän palveluidensa kehittämiseksi. Hankkeessa pyritään lisäämään toimijoiden ammattitaitoa nykypäivän kuluttajien toiveita vastaavaksi kehittämällä kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen luomista.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisten milleniaalien luksuspreferenssejä palveluihin ja elämyksiin keskittyen. Tarkoituksena oli luoda kokonaisvaltainen näkemys kohderyhmän luksuspalvelupreferensseistä ja ymmärtää palveluiden valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa tavoiteltiin ymmärrystä suomalaisten milleniaalien luksusnäkemyksestä ja potentiaalista palveluiden kuluttajana. Tutkimuksen kohteena toimivat suomalaiset milleniaalit, joita käsiteltiin vuosien 1981–1996 välillä syntyneiden henkilöiden määritelmän mukaan. Opinnäytetyössä pyritään mittaamaan kohderyhmän potentiaalia erityisesti uuden luksuksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoidut yksilöhaastattelut, jotka järjestettiin marraskuussa 2022. Haastattelut toteutettiin kasvotusten sekä verkkokokouspalvelun kautta. Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen henkilöä.
Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jossa lähestymistavalla pyritään ilmiön ymmärtämiseen. Tulosten pohjalta tutkittavien arvomaailmasta ja näkemyksestä saatiin luotua yhdenmukaisia tulkintoja heidän luksuspreferensseistään. Tunnistetuimmiksi arvoiksi kohderyhmän keskuudessa nousivat helppous ja vaivattomuus, palvelun taso ja hinta-laatusuhde. Sujuvuus, laatu ja mukavuus ovat merkitseviä tekijöitä kulutuskäyttäytymisessä. Palveluissa ja elämyksissä keskiössä ovat eksklusiivisuus sekä merkityksellisyys jota saavutetaan uusien kokemusten ja elämysten myötä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta suomalaisten milleniaalien olevan sopiva kohderyhmä uuden luksuksen palveluita ja elämyksiä tarjoaville yrityksille. Tutkimuksessa nousi esille kohderyhmän potentiaali kotimaanmatkailussa ja suomalaisten palveluntarjoajien hyödyntämisessä. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista selvittää miten kohderyhmää voitaisiin parhaiten aktivoida suomalaisten luksuspalveluiden kuluttajina.
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Uuden luksuksen palvelusprintti -hankkeelle, jonka tarkoituksena on tuottaa hankkeen palveluntarjoajille hyödyllistä tietoa heidän palveluidensa kehittämiseksi. Hankkeessa pyritään lisäämään toimijoiden ammattitaitoa nykypäivän kuluttajien toiveita vastaavaksi kehittämällä kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen luomista.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisten milleniaalien luksuspreferenssejä palveluihin ja elämyksiin keskittyen. Tarkoituksena oli luoda kokonaisvaltainen näkemys kohderyhmän luksuspalvelupreferensseistä ja ymmärtää palveluiden valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa tavoiteltiin ymmärrystä suomalaisten milleniaalien luksusnäkemyksestä ja potentiaalista palveluiden kuluttajana. Tutkimuksen kohteena toimivat suomalaiset milleniaalit, joita käsiteltiin vuosien 1981–1996 välillä syntyneiden henkilöiden määritelmän mukaan. Opinnäytetyössä pyritään mittaamaan kohderyhmän potentiaalia erityisesti uuden luksuksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoidut yksilöhaastattelut, jotka järjestettiin marraskuussa 2022. Haastattelut toteutettiin kasvotusten sekä verkkokokouspalvelun kautta. Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen henkilöä.
Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jossa lähestymistavalla pyritään ilmiön ymmärtämiseen. Tulosten pohjalta tutkittavien arvomaailmasta ja näkemyksestä saatiin luotua yhdenmukaisia tulkintoja heidän luksuspreferensseistään. Tunnistetuimmiksi arvoiksi kohderyhmän keskuudessa nousivat helppous ja vaivattomuus, palvelun taso ja hinta-laatusuhde. Sujuvuus, laatu ja mukavuus ovat merkitseviä tekijöitä kulutuskäyttäytymisessä. Palveluissa ja elämyksissä keskiössä ovat eksklusiivisuus sekä merkityksellisyys jota saavutetaan uusien kokemusten ja elämysten myötä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta suomalaisten milleniaalien olevan sopiva kohderyhmä uuden luksuksen palveluita ja elämyksiä tarjoaville yrityksille. Tutkimuksessa nousi esille kohderyhmän potentiaali kotimaanmatkailussa ja suomalaisten palveluntarjoajien hyödyntämisessä. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista selvittää miten kohderyhmää voitaisiin parhaiten aktivoida suomalaisten luksuspalveluiden kuluttajina.