Autoteollisuuden jälkimarkkinoiden tulevaisuus
Anttila, Henri (2023)
Anttila, Henri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152443
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten autoalalla tapahtuva vihreä siirtymä tulee vaikuttamaan yleisesti kannattavana pidettyyn jälkimarkkinointiliiketoimintaan. Työssä käsitellään muutoksen taustalla olevia tekijöitä, muutoksen nopeutta sekä miten toimintaympäristön muutos tulee vaikuttamaan alaan.
Ensimmäisenä työssä tutkitaan, mitkä tekijät ovat muutosvoiman aiheuttajia eli miten ilmastonmuutoksen hillitsemisen tarve ja lainsäädännöllä säännellyt kasvihuonepäästöjen vähennysvaatimukset ovat ohjanneet autovalmistajat muuttamaan mallistonsa ja niissä käytetyn perinteisen tekniikan nykyisen trendin mukaiseksi. Tarkastelun alaisena on yleisesti ilmiön aiheuttaja eli tieliikenteen päästöt, niiden vaikutukset ympäristölle ja päästömittausmenetelmät sekä lainsäädännöllä säännellyt vähentämistavoitteet määräaikoineen. Työssä käsitellään myös, miten nopeasti tekniikka on tähän asti muuttunut ja tulee muuttumaan sekä miten ajoneuvokannan ikä tulee vaikuttamaan muutoksen nopeuteen.
Työn yhtenä osana suoritetaan määräaikaishuoltojen välistä tarkastelua kahden eri automallin polttomoottorisen ja täyssähköisen version välillä. Vertailussa tutkitaan, millaisia määräaikaishuoltojen välisiä sisältöeroja malleilla on ja millainen vaikutus on myynnin näkökulmasta. Vertailun tuloksena havaittiin, että määräaikaishuoltojen liikevaihto ja myyntikate on huomattavasti matalammalla tasolla sähköautoa huollettaessa perinteiseen tekniikkaan verrattaessa.
Toimintaympäristön muutos on jo selvästi alkanut ja muuttuviin olosuhteisiin tulisi reagoida pian. Tällä hetkellä ei pystytä vielä nimeämään tarkasti, miltä ala näyttää 10-15 vuoden päästä. Markkinoilla aukeavat uudet mahdollisuudet olisi kuitenkin syytä tunnistaa ensimmäisten joukossa ja kehitellä niistä liiketoimintaa tukevia elementtejä. Innovatiivinen ajattelu sekä tilanteeseen mukautuminen ovat ainoita keinoja ylläpitää jälkimarkkinatoiminnan kannattavuutta.
Ensimmäisenä työssä tutkitaan, mitkä tekijät ovat muutosvoiman aiheuttajia eli miten ilmastonmuutoksen hillitsemisen tarve ja lainsäädännöllä säännellyt kasvihuonepäästöjen vähennysvaatimukset ovat ohjanneet autovalmistajat muuttamaan mallistonsa ja niissä käytetyn perinteisen tekniikan nykyisen trendin mukaiseksi. Tarkastelun alaisena on yleisesti ilmiön aiheuttaja eli tieliikenteen päästöt, niiden vaikutukset ympäristölle ja päästömittausmenetelmät sekä lainsäädännöllä säännellyt vähentämistavoitteet määräaikoineen. Työssä käsitellään myös, miten nopeasti tekniikka on tähän asti muuttunut ja tulee muuttumaan sekä miten ajoneuvokannan ikä tulee vaikuttamaan muutoksen nopeuteen.
Työn yhtenä osana suoritetaan määräaikaishuoltojen välistä tarkastelua kahden eri automallin polttomoottorisen ja täyssähköisen version välillä. Vertailussa tutkitaan, millaisia määräaikaishuoltojen välisiä sisältöeroja malleilla on ja millainen vaikutus on myynnin näkökulmasta. Vertailun tuloksena havaittiin, että määräaikaishuoltojen liikevaihto ja myyntikate on huomattavasti matalammalla tasolla sähköautoa huollettaessa perinteiseen tekniikkaan verrattaessa.
Toimintaympäristön muutos on jo selvästi alkanut ja muuttuviin olosuhteisiin tulisi reagoida pian. Tällä hetkellä ei pystytä vielä nimeämään tarkasti, miltä ala näyttää 10-15 vuoden päästä. Markkinoilla aukeavat uudet mahdollisuudet olisi kuitenkin syytä tunnistaa ensimmäisten joukossa ja kehitellä niistä liiketoimintaa tukevia elementtejä. Innovatiivinen ajattelu sekä tilanteeseen mukautuminen ovat ainoita keinoja ylläpitää jälkimarkkinatoiminnan kannattavuutta.