The Challenges of European Esports Coaching from the Coach's Perspective
Juntunen, Tero (2022)
Juntunen, Tero
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172480
Tiivistelmä
E-urheilu on jatkuvasti kasvava toimiala, jolla on omat sääntönsä, jotka ovat luoneet videopelien kilpailun ympärille epätavalliset olosuhteet. Mutta kuten perinteisessä urheilussa, e-urheilun pelaajat tarvitsevat valmennusta voidakseen suoriutua parhaimmillaan virallisissa peleissä. Tämä pätee erityisesti joukkuepeleihin, jotka tuovat kilpailuun aivan uuden ulottuvuuden. E-urheilu on vielä melko uusi ilmiö, joten ei voi varmaksi sanoa, kuinka paljon tietoa valmennuspuolesta on vielä paljastamatta.
Työssä haastateltiin neljä eurooppalaista e-urheilun valmentajaa erilaisista kilpailupeleistä, joiden toivottiin tuovan esille lisätietoa siitä, mitä haasteita e-urheilun valmentaja joutuu kohtaamaan ja kuinka selviytyä joukkuedynamiikan vaikeista puolista. Osallistujille esitettiin kysymyksiä, jotka koskivat heidän työtänsä valmenta-jana ja sen ympärillä olevia ongelmia, mukaan lukien harjoittelua, kunnioitusta ja joukkueiden rakentamista. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä valmentaja tarvitsee menestyäkseen, jonka avulla voidaan sitten auttaa tulevia valmentajia viemään alaa eteenpäin.
Haastattelut suoritettiin Zoom-puheluiden kautta marras-joulukuun aikana vuonna 2022. Prosessille luotiin puolistrukturoitu viitekehys, joka koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä, joiden tarkoituksena oli luoda tilaisuuksia jatkokysymyksille ja viedä keskustelua sitä kautta eteenpäin. Eritaustaisten valmentajien haastattelu merkitsi joidenkin kysymysten vaihtamista haastattelusta toiseen, mutta päärakenne säilyi kasassa koko tutkimuksen ajan. Tämän jälkeen haastattelut analysoitiin ja tuloksia verrattiin mahdollisten yhteisymmärrysten ja kiistakohtien havaitsemiseksi.
Tutkimus lopulta totesi, että e-urheilun valmentajilla on paljon hankalia tehtäviä. Vaatimukset valmentajille ovat äärimmäisen korkeat, sillä heidän täytyy sekä loistaa tietyssä pelissä, että omistaa kaikki oleelliset sosiaaliset ominaisuudet, joita tarvitaan auttamaan pelaajia edistymään. Valmentajan tulee tietää vahvuutensa ja heikkoutensa ja käyttää niitä oman tyylinsä rakentamiseen. Pelisilmää tarvitaan pelaajan potentiaalin tunnistamiseen, kun taas organisointitaitoja tarvitaan tehokkaan harjoitusaikataulun rakentamiseen. Myös joukkuedynamiikan osa-alueita käsiteltiin, mikä paljasti, että valmentajien tulisi pystyä edistämään rakentavia keskusteluja ja konflikteja joukkueen sisällä, jotta pelaajat kehittyisivät.
Epäonnistuminen tehtäviensä suorittamisessa ja jatkuvassa kouluttautumisessa jättää valmentajan jälkeen ja lopulta ilman työtä. Valmentajan on siksi pysyttävä lujasti pelinsä huipulla samalla, kun kehittää johtamistaitoja todistaakseen pätevyytensä ja ansaitakseen pelaajiensa kunnioituksen.
Työssä haastateltiin neljä eurooppalaista e-urheilun valmentajaa erilaisista kilpailupeleistä, joiden toivottiin tuovan esille lisätietoa siitä, mitä haasteita e-urheilun valmentaja joutuu kohtaamaan ja kuinka selviytyä joukkuedynamiikan vaikeista puolista. Osallistujille esitettiin kysymyksiä, jotka koskivat heidän työtänsä valmenta-jana ja sen ympärillä olevia ongelmia, mukaan lukien harjoittelua, kunnioitusta ja joukkueiden rakentamista. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä valmentaja tarvitsee menestyäkseen, jonka avulla voidaan sitten auttaa tulevia valmentajia viemään alaa eteenpäin.
Haastattelut suoritettiin Zoom-puheluiden kautta marras-joulukuun aikana vuonna 2022. Prosessille luotiin puolistrukturoitu viitekehys, joka koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä, joiden tarkoituksena oli luoda tilaisuuksia jatkokysymyksille ja viedä keskustelua sitä kautta eteenpäin. Eritaustaisten valmentajien haastattelu merkitsi joidenkin kysymysten vaihtamista haastattelusta toiseen, mutta päärakenne säilyi kasassa koko tutkimuksen ajan. Tämän jälkeen haastattelut analysoitiin ja tuloksia verrattiin mahdollisten yhteisymmärrysten ja kiistakohtien havaitsemiseksi.
Tutkimus lopulta totesi, että e-urheilun valmentajilla on paljon hankalia tehtäviä. Vaatimukset valmentajille ovat äärimmäisen korkeat, sillä heidän täytyy sekä loistaa tietyssä pelissä, että omistaa kaikki oleelliset sosiaaliset ominaisuudet, joita tarvitaan auttamaan pelaajia edistymään. Valmentajan tulee tietää vahvuutensa ja heikkoutensa ja käyttää niitä oman tyylinsä rakentamiseen. Pelisilmää tarvitaan pelaajan potentiaalin tunnistamiseen, kun taas organisointitaitoja tarvitaan tehokkaan harjoitusaikataulun rakentamiseen. Myös joukkuedynamiikan osa-alueita käsiteltiin, mikä paljasti, että valmentajien tulisi pystyä edistämään rakentavia keskusteluja ja konflikteja joukkueen sisällä, jotta pelaajat kehittyisivät.
Epäonnistuminen tehtäviensä suorittamisessa ja jatkuvassa kouluttautumisessa jättää valmentajan jälkeen ja lopulta ilman työtä. Valmentajan on siksi pysyttävä lujasti pelinsä huipulla samalla, kun kehittää johtamistaitoja todistaakseen pätevyytensä ja ansaitakseen pelaajiensa kunnioituksen.