SaaS-palveluita tuottavan kasvuyrityksen mittaristomalli
Könönen, Paula (2023)
Könönen, Paula
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302162449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302162449
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää SaaS -palveluita tarjoavalle yritykselle soveltuva mittaristomalli tukemaan liiketoiminnan tavoitteita. Toimeksiantajana toimi suomalainen kasvuyritys, joka halusi laajentaa toimintaansa Suomessa ja Euroopassa. Toimeksiantajayrityksellä oli käytössään erilaisia mittareita, mutta varsinainen mittaristokehys puuttui. Yrityksen tulevaisuuden tavoitteena oli kasvu ja toiminnan jatkuminen pitkäjänteisesti. Yrityksen tavoitteena oli olla oman toimialansa paras toimija ja luotettava kumppani. Mittaristomallin valinta perustui toimeksiantajayrityksen strategiaan, tavoitteisiin ja menestystekijöihin.
Tietoperusta tutkimuksessa käsitteli menestystekijöitä, Objectives and Key Results -mallia (OKR) sekä mittaristomalleja. Menestystekijöiden teoriassa käsiteltiin yleisesti tyypillisiä menestystekijöitä sekä SaaS -liiketoiminnan erityispiirteitä. Mittaristomalleista teoria käsitteli Balanced Scorecard -mallia ja sen uudistettua versiota sekä KPQ- ja KPI-mittareita. Erityispiirteenä tutkimukselle oli SaaS -palveluiden näkökulma. Osana mittaristojen teoriaa käsiteltiin syy-seuraussuhdetta ja sen merkitystä liiketoiminnan ohjauksessa.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluita oli viisi, ja henkilöt valittiin lumipallomenetelmää hyödyntäen. Teemahaastatteluiden tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Sisällönanalyysissä aineisto pelkistettiin, jonka jälkeen aineisto ryhmiteltiin ja kiteytettiin käsitteiksi. Analyyseista tehtiin kokoava yhteenveto, jossa saatuja tuloksia vertailtiin toisiinsa ja etsittiin yhdenmukaisuuksia sekä analysoitiin käsitteiden välisiä suhteita. Tutkimus toteutettiin aineistovetoisena eli induktiivisena tutkimuksena. Analyysin jälkeen aineisto linkitettiin teoriaan.
Tutkimuksen aineiston analyysien perusteella yritykselle tehtiin ehdotelma mittaristomallista, joka valikoitui haastatteluiden perusteella. Tarkoituksena oli, että toimeksiantaja voi hyödyntää mittaristomallia talouden ja toiminnanohjauksessa sekä päätöksenteon tukena ja tavoitteiden asettamisen ja seurannan osana. Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että mittaristomallin valintaan vaikutti yrityksen kulttuuri ja tavoitteet. Mittaristomallin osa-alueiden määrittelyssä huomioitiin lisäksi strategia ja menestystekijät.
Tietoperusta tutkimuksessa käsitteli menestystekijöitä, Objectives and Key Results -mallia (OKR) sekä mittaristomalleja. Menestystekijöiden teoriassa käsiteltiin yleisesti tyypillisiä menestystekijöitä sekä SaaS -liiketoiminnan erityispiirteitä. Mittaristomalleista teoria käsitteli Balanced Scorecard -mallia ja sen uudistettua versiota sekä KPQ- ja KPI-mittareita. Erityispiirteenä tutkimukselle oli SaaS -palveluiden näkökulma. Osana mittaristojen teoriaa käsiteltiin syy-seuraussuhdetta ja sen merkitystä liiketoiminnan ohjauksessa.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Teemahaastatteluita oli viisi, ja henkilöt valittiin lumipallomenetelmää hyödyntäen. Teemahaastatteluiden tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Sisällönanalyysissä aineisto pelkistettiin, jonka jälkeen aineisto ryhmiteltiin ja kiteytettiin käsitteiksi. Analyyseista tehtiin kokoava yhteenveto, jossa saatuja tuloksia vertailtiin toisiinsa ja etsittiin yhdenmukaisuuksia sekä analysoitiin käsitteiden välisiä suhteita. Tutkimus toteutettiin aineistovetoisena eli induktiivisena tutkimuksena. Analyysin jälkeen aineisto linkitettiin teoriaan.
Tutkimuksen aineiston analyysien perusteella yritykselle tehtiin ehdotelma mittaristomallista, joka valikoitui haastatteluiden perusteella. Tarkoituksena oli, että toimeksiantaja voi hyödyntää mittaristomallia talouden ja toiminnanohjauksessa sekä päätöksenteon tukena ja tavoitteiden asettamisen ja seurannan osana. Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että mittaristomallin valintaan vaikutti yrityksen kulttuuri ja tavoitteet. Mittaristomallin osa-alueiden määrittelyssä huomioitiin lisäksi strategia ja menestystekijät.