Et sä mittää apuu tarttis? : opiskelijahyvinvoinnin palvelukartta Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja heitä ohjaaville ammattilaisille
Nikkola, Jasmin; Pellikainen, Susanna (2023)
Nikkola, Jasmin
Pellikainen, Susanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172503
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli muodostaa palvelukartta Turun
ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä heitä ohjaaville ammattilaisille.
Palvelukartasta löytyy tietoa hyvinvointiin liittyvistä palveluista yhdestä paikasta selkeästi. Kehittämistyö toteutui yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun sekä Ohjauksella hyvinvointia -hankkeen kanssa.
Ennen palvelukartan muodostamista tutustuimme opiskelijahyvinvointiin liittyviin teemoihin, jotta saisimme selkeän kuvan korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin tilasta. Tutustuimme lisäksi opiskelijoiden ohjaamiseen, sekä kartoitimme saatavilla olevia tukipalveluita. Tutkimusaineistoa kerättiin ryhmähaastattelulla, joka toteutui talvella 2022. Ryhmähaastattelun kohderyhmänä olivat opiskelijoita ohjaavat ammattilaiset. Haastattelun tavoitteena oli selvittää opiskelijoita ohjaavilta ammattilaisilta näkemyksiä siitä, minkälaisia haasteita heillä on opiskelijoiden ohjaamisessa palveluiden pariin ja mitä he toivoisivat palvelukartalta. Litteroitu haastattelu teemoitettiin ja siitä tehtiin sisällönanalyysi sekä tiivistelmä.
Tietoperustan sekä teemahaastattelun tuoman tiedon avulla toteutimme
yhteistyössä opiskelijoita ohjaavien ammattilaisten kanssa hyvinvoinnin
palvelukartan Turun ammattikorkeakoululle. The goal of the development work was to form a service map for the students at Turku University of Applied Sciences, as well as the professionals who guide them. The service map enables clear and easy-to-find information about services related to students' well-being. The development work was done in cooperation with the Turku University of Applied Sciences and the Ohjauksella hyvinvointia -project.
Before forming the service map, we familiarized ourselves with themes related to student well-being in order to get a clear picture of the state of well-being of university students. Research material was collected through a themed interview, which took place in the winter of 2022. The target group of the themed interview was professionals who guide students. The goal of the interview was to find out the views of professionals guiding students on what kind of challenges they have in guiding students to services and what they would like from a service map. The interview was recorded and then
transcribed. The transcribed interview was themed, and a content analysis and a summary were made. With the help of the knowledge base and the
information provided by the thematic interview, we implemented a service map for Turku University of Applied Sciences in cooperation with the professionals guiding the students.
ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä heitä ohjaaville ammattilaisille.
Palvelukartasta löytyy tietoa hyvinvointiin liittyvistä palveluista yhdestä paikasta selkeästi. Kehittämistyö toteutui yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun sekä Ohjauksella hyvinvointia -hankkeen kanssa.
Ennen palvelukartan muodostamista tutustuimme opiskelijahyvinvointiin liittyviin teemoihin, jotta saisimme selkeän kuvan korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin tilasta. Tutustuimme lisäksi opiskelijoiden ohjaamiseen, sekä kartoitimme saatavilla olevia tukipalveluita. Tutkimusaineistoa kerättiin ryhmähaastattelulla, joka toteutui talvella 2022. Ryhmähaastattelun kohderyhmänä olivat opiskelijoita ohjaavat ammattilaiset. Haastattelun tavoitteena oli selvittää opiskelijoita ohjaavilta ammattilaisilta näkemyksiä siitä, minkälaisia haasteita heillä on opiskelijoiden ohjaamisessa palveluiden pariin ja mitä he toivoisivat palvelukartalta. Litteroitu haastattelu teemoitettiin ja siitä tehtiin sisällönanalyysi sekä tiivistelmä.
Tietoperustan sekä teemahaastattelun tuoman tiedon avulla toteutimme
yhteistyössä opiskelijoita ohjaavien ammattilaisten kanssa hyvinvoinnin
palvelukartan Turun ammattikorkeakoululle.
Before forming the service map, we familiarized ourselves with themes related to student well-being in order to get a clear picture of the state of well-being of university students. Research material was collected through a themed interview, which took place in the winter of 2022. The target group of the themed interview was professionals who guide students. The goal of the interview was to find out the views of professionals guiding students on what kind of challenges they have in guiding students to services and what they would like from a service map. The interview was recorded and then
transcribed. The transcribed interview was themed, and a content analysis and a summary were made. With the help of the knowledge base and the
information provided by the thematic interview, we implemented a service map for Turku University of Applied Sciences in cooperation with the professionals guiding the students.