Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Painetun tarjouslehden vaikuttavuus

Hämäläinen, Santeri (2023)

 
Avaa tiedosto
Hamalainen_Santeri.pdf (843.7Kt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Santeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172523
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Mustin ja Mirrin tarjouslehden vaikuttavuutta asiakkaiden keskuudessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Musti ja Mirri, joka on Suomen sekä koko Skandinavian suurin lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliikeketju. Musti ja Mirri suorittaa mainoskampanjaa tarjouslehden välityksellä noin kuukauden välein. Tarjouslehden lisäksi tarjouskuvasto on luettavissa myös yrityksen verkkosivulla kampanjan aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka moni painettuun tarjouslehteen tutustuu sekä kuinka moni saapuu myymälään sen innoittamana. Tutkimuksessa selvitetään myös lukevatko asiakkaat tarjouksia mieluummin painetusta lehdestä vai yrityksen verkkosivuilta. Lisäksi asiakkailta on selvitetty, mitä tuotteita tai tuoteryhmiä he haluaisivat ilmestyvän tulevaan mainoskampanjan kuvastoon. Tämän perusteella toimeksiantajalle luodaan tietoa sekä suosituksia siitä, miten lehden kanssa tulisi jatkossa menetellä.

Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää sekä sen pyrkimystä, jotta lukija saa selville mitä markkinointiviestinnällä tarkoitetaan sekä mitä sillä tavoitetaan. Osiossa käsitellään myös onnistunutta mainoskampanjaa sekä sen toteutusta. Viimeisenä käsitellään markkinointiviestinnän seurantaa sekä sen mitattavuutta. Tämän jälkeen teoriaosuudessa siirrytään suoramainonnan osioon, jossa suoramainonnan lisäksi käsitellään painetun suoramainonnan nykytilannetta, hyötyjä sekä heikkouksia. Osion viimeisin aihe on kanta-asiakkuus, jolla on iso rooli yrityksen markkinointiviestinnässä.

Empiirinen osuus sisältää itse kyselytutkimuksen, joka on kohdennettu määrälliseksi tutkimukseksi. Määrällisen tutkimuksen tarkoituksena on monivalintakysymysten avulla saada selville asiakkaiden mietteitä sekä mieltymyksiä yrityksen tarjouslehteä kohtaan. Kyselytutkimus suoritettiin 15.-17.6.2022 Mustin ja Mirrin Helsingin Viikin myymälässä. Asiakkaita pyydettiin vastaamaan 13 monivalintakysymykseen liittyen toimeksiantajan tarjouslehteen. Kyselyyn vastasi 85 asiakasta, jotka vierailivat kyselyn suorituspäivinä myymälässä.

Tutkimuksesta selvisi se, että vastaajista suurin osa lukee tarjouslehteä mieluummin verkossa verrattuna painettuun tarjouslehteen. Suurin osa vastaajista kertoi, ettei tutustu lehteen lähes koskaan. Toiseksi suurin osa kertoi, että tutustuu tähän lähes joka kerta. Kyselyyn vastanneista 92,9 prosenttia kuitenkin kertoi, ettei saapunut myymälään asioimaan kyseisenä päivänä mainoskampanjan innoittamana. Kanta-asiakkaita vastaajista oli 89,4 prosenttia. Tuloksien perusteella opinnäytetyön lopussa on esiteltynä kehittämisehdotuksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste