Materiaalilähtöisyys tuotteen suunnittelussa: limited edition
Lavonen, Anu (2023)
Lavonen, Anu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302182532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302182532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli suunnitella museotuote tai – sarja Forssan museon ja Kuosikeskuksen yhteydessä toimivaan museokauppaan. Aineiston tarjoaja oli Forssan museo. Tuotteet suunniteltiin Finlaysonin alkuperäisistä kangasnäytteistä, jotka ovat museokokoelman tuplakappaleita ja kuuluvat museon käyttökokoelmaan. Forssan museo ja Kuosikeskus ovat nousseet tunnetuiksi kohteiksi Suomessa suosittujen Finlayson -kuosien kautta ja suomalaisen tekstiiliteollisuuden tekijöinä.
Museon ja Kuosikeskuksen työarkeen kirjoittaja tutustui paikallisesti toimiessaan museon harjoittelijana. Jaksolta kertyi havaintotietoa oppimispäiväkirjaan. Muita tiedon lähteitä olivat henkilökohtaiset tiedonannot ja kirjallinen aineisto, myös sähköisenä. Keskeisinä lähtökohtina opinnäytetyölle olivat historiallisen materiaalin ominaisuuksista sen rajallisuus ja museokonteksti sekä kestävän kehityksen kysymykset. Muotoiluprosessissa analysoitiin tutkimusaineisto, jonka pohjalta tehtiin museotuotesarjalle moodboard ja tuotekehittelyä.
Tutkimusmetodeina olivat haastattelu ja vertailu. Haastateltavat edustivat vaatetus- ja museoalaa. Vaatetusyrittäjän haastattelusta karttui käytännön tietoa uudelleenkäytettävien kankaiden hyödyntämisestä uusiin tuotteisiin. Opinnäytetyön toiselta haastateltavalta, Forssan museon amanuenssilta saatiin syventävää tietoa museon kokoelmista, kohde¬ryhmistä ja museotuotteen kriteereistä. Eri museokauppojen valikoimia vertailtiin benchmarking-¬menetelmällä. Tuotteiden suunnittelun tueksi tehtiin vertailuanalyysi saaduilla tiedoilla. Toteutumassa esitellään tutkimusmetodeilla hankittujen aineistojen pohjalta koottu museotuotesarjan sisältävä planssi.
Opinnäytetyön tuloksena oli museotuotesarjan konsepti, jonka työvaiheissa pohdittiin museotuotteen kriteerejä historian ja paikallisuuden näkökulmista. Tuotteen materiaali¬suudessa keskityttiin vanhan painotekstiilin mahdollisuuksiin. Tuloksena syntynyt konsepti käsitti seitsemän erilaista tuotemallia, joiden nimet ilmensivät paikallisuutta ja Forssan tekstiiliteollisuuden historiaa. Mallit olivat kestävän kehityksen mukaisia valmistusproses¬siltaan ja museon resursseihin nähden helposti tuotettavina hintaluokaltaan kohtuullisia. Jatkokehitykseen konsepti tarjosi myös tuotteistamisen ja tarinallistamisen elementtejä. The aim of the thesis was to design museum store products for the museum gift shop of Forssa Museum and The Pattern Centre. The material for this study was provided by the Forssa Museum, and the products have been designed by using original textile samples, duplicates of the museum's collection of printed textiles, as well as the collection of reused components. Forssa Museum and The Pattern Centre have become well-known due to the popularity of their Finlayson patterns in Finland and as pioneers in textile industry history.
During the writer´s internship at Forssa Musem it has been possible to get acquainted with museum´s everyday life locally. The writer’s internship Diary contains collected data based on observations from that period. Further sources of data were personal communication and literature including digital publications. The essential basis for this research was the historical material itself and its qualities, such as its quantitative restriction and museum context, as well as the questions of sustainable development. Research data was analysed during the design process in order to create a moodboard for museum store product series and further product development.
Benchmarking and interviews were used as the research methods for this study. The interviewees represented clothing business and the museum field. An interview with a clothing entrepreneur provided practical information of reusing old fabrics in the making of new products. The museum assistant of Forssa Museum presented the museum collections, target groups and the criteria for the museum store product. Diverse museum gift shops selections were analyzed by using the benchmarking-method. Comparison analysis was executed to collect data for designing the products.
The result of the study is a concept of museum store product series designed in accordance with the museum store product criteria, history, and locality. The focus of the materials in the products is laid on utilizing the possibilities of old printed fabrics. The concept consists of seven different product examples named in response to the spirit of locality and the history of textile industry in Forssa. Those examples are designed to be produced also considering sustainable development and the resources of Forssa Museum. With easy production, the examples can be placed under average price level category of textiles.
Museon ja Kuosikeskuksen työarkeen kirjoittaja tutustui paikallisesti toimiessaan museon harjoittelijana. Jaksolta kertyi havaintotietoa oppimispäiväkirjaan. Muita tiedon lähteitä olivat henkilökohtaiset tiedonannot ja kirjallinen aineisto, myös sähköisenä. Keskeisinä lähtökohtina opinnäytetyölle olivat historiallisen materiaalin ominaisuuksista sen rajallisuus ja museokonteksti sekä kestävän kehityksen kysymykset. Muotoiluprosessissa analysoitiin tutkimusaineisto, jonka pohjalta tehtiin museotuotesarjalle moodboard ja tuotekehittelyä.
Tutkimusmetodeina olivat haastattelu ja vertailu. Haastateltavat edustivat vaatetus- ja museoalaa. Vaatetusyrittäjän haastattelusta karttui käytännön tietoa uudelleenkäytettävien kankaiden hyödyntämisestä uusiin tuotteisiin. Opinnäytetyön toiselta haastateltavalta, Forssan museon amanuenssilta saatiin syventävää tietoa museon kokoelmista, kohde¬ryhmistä ja museotuotteen kriteereistä. Eri museokauppojen valikoimia vertailtiin benchmarking-¬menetelmällä. Tuotteiden suunnittelun tueksi tehtiin vertailuanalyysi saaduilla tiedoilla. Toteutumassa esitellään tutkimusmetodeilla hankittujen aineistojen pohjalta koottu museotuotesarjan sisältävä planssi.
Opinnäytetyön tuloksena oli museotuotesarjan konsepti, jonka työvaiheissa pohdittiin museotuotteen kriteerejä historian ja paikallisuuden näkökulmista. Tuotteen materiaali¬suudessa keskityttiin vanhan painotekstiilin mahdollisuuksiin. Tuloksena syntynyt konsepti käsitti seitsemän erilaista tuotemallia, joiden nimet ilmensivät paikallisuutta ja Forssan tekstiiliteollisuuden historiaa. Mallit olivat kestävän kehityksen mukaisia valmistusproses¬siltaan ja museon resursseihin nähden helposti tuotettavina hintaluokaltaan kohtuullisia. Jatkokehitykseen konsepti tarjosi myös tuotteistamisen ja tarinallistamisen elementtejä.
During the writer´s internship at Forssa Musem it has been possible to get acquainted with museum´s everyday life locally. The writer’s internship Diary contains collected data based on observations from that period. Further sources of data were personal communication and literature including digital publications. The essential basis for this research was the historical material itself and its qualities, such as its quantitative restriction and museum context, as well as the questions of sustainable development. Research data was analysed during the design process in order to create a moodboard for museum store product series and further product development.
Benchmarking and interviews were used as the research methods for this study. The interviewees represented clothing business and the museum field. An interview with a clothing entrepreneur provided practical information of reusing old fabrics in the making of new products. The museum assistant of Forssa Museum presented the museum collections, target groups and the criteria for the museum store product. Diverse museum gift shops selections were analyzed by using the benchmarking-method. Comparison analysis was executed to collect data for designing the products.
The result of the study is a concept of museum store product series designed in accordance with the museum store product criteria, history, and locality. The focus of the materials in the products is laid on utilizing the possibilities of old printed fabrics. The concept consists of seven different product examples named in response to the spirit of locality and the history of textile industry in Forssa. Those examples are designed to be produced also considering sustainable development and the resources of Forssa Museum. With easy production, the examples can be placed under average price level category of textiles.
