Itsensä johtamisesta asiakaslähtöiseen johtamiseen matkailu- ja ravintola-alalla
Tanskanen, Essi (2023)
Tanskanen, Essi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202590
Tiivistelmä
Itsensä johtaminen on viime aikoina noussut ja tulee nousemaan tutkimusten mukaan yhdeksi työelämän
tärkeimmäksi taidoksi. Itsensä johtamista vaaditaan niin työntekijöiltä kuin myös johtajilta. Johtaminen on
vuosien saatossa muuttunut paljon ja nykyinen sukupolvi vaatii uudenlaista johtamista. Matkailu- ravintolaala on kriisissä työvoimapulan vuoksi, koronan myötä työvoimaa siirtyi muille toimialoille. 73 prosenttia
matkailu- ja ravintola-alan yrityksistä koki rekrytointi vaikeuksia vuonna 2022. Aihe on ajankohtainen matkailu- ja ravintola-alan vetovoiman heikentyessä.
Tutkimusongelmana tutkittiin, miten itsensä johtaminen vaikuttaa asiakaslähtöiseen johtamiseen. Tutkimus
toteutettiin haastattelemalla esihenkilöitä johtamisen, itsensä johtamisen sekä asiakasymmärryksen ja asiakaslähtöisyyden eri teemojen kautta. Haastatteluiden tulokset analysointiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Haastattelussa haastateltiin neljää esihenkilöä matkailu- ja ravintola-alalta. Haastattelukysymykset muodostettiin teemojen pohjalta. Haastateltavat työskentelevät Keski-Suomessa, Uudellamaalla
sekä Pirkanmaalla. Aineiston teemoittelu sekä analysointi toteutettiin valittujen teemojen mukaan.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni itsensä johtamisen olevan pohja asiakaslähtöiselle johtamiselle. Esihenkilöt
kokivat, ettei johtaminen voi olla hyvää, ellei johtaja osaa johtaa itseään. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että johtajan esimerkillisyys ja tapa johtaa itseään heijastuu työntekijöiden kautta asiakkaisiin.
Tuloksista ilmeni, ettei itsensä johtamista tule ajatelleeksi päivittäin. Kehittämisehdotukset edesauttavat esihenkilöiden itsensä johtamista.
tärkeimmäksi taidoksi. Itsensä johtamista vaaditaan niin työntekijöiltä kuin myös johtajilta. Johtaminen on
vuosien saatossa muuttunut paljon ja nykyinen sukupolvi vaatii uudenlaista johtamista. Matkailu- ravintolaala on kriisissä työvoimapulan vuoksi, koronan myötä työvoimaa siirtyi muille toimialoille. 73 prosenttia
matkailu- ja ravintola-alan yrityksistä koki rekrytointi vaikeuksia vuonna 2022. Aihe on ajankohtainen matkailu- ja ravintola-alan vetovoiman heikentyessä.
Tutkimusongelmana tutkittiin, miten itsensä johtaminen vaikuttaa asiakaslähtöiseen johtamiseen. Tutkimus
toteutettiin haastattelemalla esihenkilöitä johtamisen, itsensä johtamisen sekä asiakasymmärryksen ja asiakaslähtöisyyden eri teemojen kautta. Haastatteluiden tulokset analysointiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Haastattelussa haastateltiin neljää esihenkilöä matkailu- ja ravintola-alalta. Haastattelukysymykset muodostettiin teemojen pohjalta. Haastateltavat työskentelevät Keski-Suomessa, Uudellamaalla
sekä Pirkanmaalla. Aineiston teemoittelu sekä analysointi toteutettiin valittujen teemojen mukaan.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni itsensä johtamisen olevan pohja asiakaslähtöiselle johtamiselle. Esihenkilöt
kokivat, ettei johtaminen voi olla hyvää, ellei johtaja osaa johtaa itseään. Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että johtajan esimerkillisyys ja tapa johtaa itseään heijastuu työntekijöiden kautta asiakkaisiin.
Tuloksista ilmeni, ettei itsensä johtamista tule ajatelleeksi päivittäin. Kehittämisehdotukset edesauttavat esihenkilöiden itsensä johtamista.