Lasten oma käsitys hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan yhteisiin asioihin : kysely esiopetusikäisille lapsille Liedon kaupungin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa 2021-2025 varten
Kajander, Eveliina; Niskanen, Kaisa (2023)
Kajander, Eveliina
Niskanen, Kaisa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212629
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa selvitys tai kartoitus Liedon kaupungin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa 2021–2025 varten. Tarkoituksena oli selvittää lasten omaa käsitystä hyvinvoinnistaan ja osallisuudestaan yhteisiin asioihin. Toimeksiantajana oli Liedon kaupungin varhaiskasvatus ja toteutuspaikkana Liedon kaupungin varhaiskasvatuksen esiopetusryhmät.
Liedon kaupungin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman otsikkona on lupaus: ”Liedossa lapsi ja nuori ei jää yksin”. Tämän pohjalta lähdettiin rajaamaan tutkimusaihetta ja päädyimme keskittymään sosiaaliseen hyvinvointiin: kaverisuhteisiin sekä yksinäisyyden ja kiusatuksi tulemisen kokemuksiin. Osallisuuteen liittyen pyrimme selvittämään tunnetta ryhmään kuulumisesta ja vaikuttamismahdollisuuksista.
Tavoitteena oli selvittää nimenomaan lasten omia käsityksiä, lapsilta itseltään kysyen. Kyselystä pyrittiin tekemään lasten näkökulmasta ymmärrettävä, mielenkiintoinen ja mukava kokemus. Sen vuoksi kyselyssä hyödynnettiin pelillisyyttä ja tietotekniikkaa.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen eli määrällinen survey-tutkimus, jossa menetelmänä käytettiin strukturoitua kyselyä. Kysely toteutettiin luomalla peli sähköiseen Kahoot! - sovellukseen, johon lähetettiin linkki ja ohjeet esiopetusryhmien henkilökunnalle. Lapset vastasivat kyselyyn pelaamalla sitä tablettitietokoneilla esikoulupäivänsä aikana.
Kyselyyn vastattiin lapsen itse keksimällä pelinimellä. Vastaukset tallentuivat esiopetusryhmittäin Kahoot! -sovellukseen, josta ne olivat vain tutkimuksen tekijöiden luettavissa. Lasten henkilöllisyydet eivät tulleet missään vaiheessa ilmi. Tuloksista tehtiin ympyräkaaviot, jotka julkaistaan tässä raportissa. Ryhmäkohtaisista tuloksista tehtiin myös ympyräkaaviot, jotka toimitetaan kyseisten esikouluryhmien henkilökunnalle.
Opinnäytetyö toteutettiin täysin etäyhteyksin ja pääasiassa vuoden 2022 aikana. Sähköiseen kyselyyn vastattiin viikoilla 43–45 Liedon kaupungin esiopetusryhmissä. The purpose of the thesis is to implement a study or survey of the welfare plan for children and young people in the city of Lieto for 2021-2025. The aim is to find out the preschool aged children’s own perception of their well-being and involvement in common issues. The client is early childhood education of the city of Lieto and the place of implementation is preschools. The thesis will be implemented during 2022-2023.
A promise that the city of Lieto makes in the welfare plan for children and young people is that "In Lieto, children and young people will not be left alone". Based on this, we started to narrow down the research topic and ended up focusing on social well-being: friendships and experiences of loneliness and bullying. When it comes to inclusion, our aim was to find out, children´s thoughts about how they are belonging to a group and their opportunities to influence in preschool.
The purpose was to find out the children's own perceptions by asking the children themselves. The aim was to make the survey an understandable, interesting and pleasant experience from the children's point of view. For this reason, gamification and information technology were utilized in the survey. In the thesis, the survey was carried out as a quantitative survey, in which a structured survey was used as a method. We created the game in Kahoot! platform, to which a link and instructions were sent to the preschool`s staff. The children answered to the survey by playing it on tablet computers during their preschool day.
The survey was answered with a game nickname invented by the children themselves. The answers were saved for each preschool group in the Kahoot! application, where they were only available to the authors of the survey. So, the identities of the children were never revealed. The results were made into pie charts, which are published in this report. The group-specific results were also made into pie charts, which are delivered to the staff of those preschool groups.
The thesis was carried out completely remotely and mainly during 2022. The survey was answered during weeks 43–45 in the preschool groups of the City of Lieto.
Liedon kaupungin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman otsikkona on lupaus: ”Liedossa lapsi ja nuori ei jää yksin”. Tämän pohjalta lähdettiin rajaamaan tutkimusaihetta ja päädyimme keskittymään sosiaaliseen hyvinvointiin: kaverisuhteisiin sekä yksinäisyyden ja kiusatuksi tulemisen kokemuksiin. Osallisuuteen liittyen pyrimme selvittämään tunnetta ryhmään kuulumisesta ja vaikuttamismahdollisuuksista.
Tavoitteena oli selvittää nimenomaan lasten omia käsityksiä, lapsilta itseltään kysyen. Kyselystä pyrittiin tekemään lasten näkökulmasta ymmärrettävä, mielenkiintoinen ja mukava kokemus. Sen vuoksi kyselyssä hyödynnettiin pelillisyyttä ja tietotekniikkaa.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen eli määrällinen survey-tutkimus, jossa menetelmänä käytettiin strukturoitua kyselyä. Kysely toteutettiin luomalla peli sähköiseen Kahoot! - sovellukseen, johon lähetettiin linkki ja ohjeet esiopetusryhmien henkilökunnalle. Lapset vastasivat kyselyyn pelaamalla sitä tablettitietokoneilla esikoulupäivänsä aikana.
Kyselyyn vastattiin lapsen itse keksimällä pelinimellä. Vastaukset tallentuivat esiopetusryhmittäin Kahoot! -sovellukseen, josta ne olivat vain tutkimuksen tekijöiden luettavissa. Lasten henkilöllisyydet eivät tulleet missään vaiheessa ilmi. Tuloksista tehtiin ympyräkaaviot, jotka julkaistaan tässä raportissa. Ryhmäkohtaisista tuloksista tehtiin myös ympyräkaaviot, jotka toimitetaan kyseisten esikouluryhmien henkilökunnalle.
Opinnäytetyö toteutettiin täysin etäyhteyksin ja pääasiassa vuoden 2022 aikana. Sähköiseen kyselyyn vastattiin viikoilla 43–45 Liedon kaupungin esiopetusryhmissä.
A promise that the city of Lieto makes in the welfare plan for children and young people is that "In Lieto, children and young people will not be left alone". Based on this, we started to narrow down the research topic and ended up focusing on social well-being: friendships and experiences of loneliness and bullying. When it comes to inclusion, our aim was to find out, children´s thoughts about how they are belonging to a group and their opportunities to influence in preschool.
The purpose was to find out the children's own perceptions by asking the children themselves. The aim was to make the survey an understandable, interesting and pleasant experience from the children's point of view. For this reason, gamification and information technology were utilized in the survey. In the thesis, the survey was carried out as a quantitative survey, in which a structured survey was used as a method. We created the game in Kahoot! platform, to which a link and instructions were sent to the preschool`s staff. The children answered to the survey by playing it on tablet computers during their preschool day.
The survey was answered with a game nickname invented by the children themselves. The answers were saved for each preschool group in the Kahoot! application, where they were only available to the authors of the survey. So, the identities of the children were never revealed. The results were made into pie charts, which are published in this report. The group-specific results were also made into pie charts, which are delivered to the staff of those preschool groups.
The thesis was carried out completely remotely and mainly during 2022. The survey was answered during weeks 43–45 in the preschool groups of the City of Lieto.