Palkkiopalkkajärjestelmän kehittäminen ja integroiminen DB Schenker Viinikkalan terminaaliin
Lehtovuori, Kustaa Joel-Martin (2023)
Lehtovuori, Kustaa Joel-Martin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212674
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää ja integroida DB Schenkerin Viinikkalan terminaaliin palkkiopalkkajärjestelmä. Perinteinen palkkausjärjestelmä ei ollut sidottu palkkioihin vaan, perustui pitkälti auto- ja kuljetusalan työehtosopimukseen, joka ei tuota terminaalille haluttua tulosta. Tarkoituksena oli suunnitella palkkauksen kautta järjestelmä, joka parantaisi laatumittareita, minimoisi ylimääräisiä kuluja ja tehostaisi terminaalituotantoa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee ihmisen motivointia, työehtosopimusta, erilaisia palkkamalleja, KPI-mittareita ja LEAN-toimintamallia. Kyseiset asiat auttavat lukijaa ymmärtämään palkkiopalkkajärjestelmän rakennetta ja tarkoitusta. DB Schenkerin yritysesittely käy läpi 150 vuoden historian, lähestyen vähitellen Viinikkalan terminaalia.
Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen toimintatutkimus. Tutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä palkkajärjestelmistä ja datan sekä tuloksien analysoinnilla arvioida palkkiopalkkajärjestelmän vaikutuksia terminaalin toimivuuteen, tehokkuuteen ja työhyvinvointiin.
Lähtökohtina tutkimuksessa toimivat terminaalin heikko ennustavuus ja haasteet työntekijöiden motivoinnissa. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa kerättiin tietoa, mielipideitä ja käytiin keskusteluita terminaalityöntekijöiden, asiantuntijoiden ja terminaalijohdon kanssa palkkiopalkkajärjestelmästä. Osallistuvalla havainnoinnilla oli myös suuri rooli tiedonkeruussa. Palkkiopalkkajärjes-telmän toiminta perustuu johdon vähittäisvaatimuksiin, henkilökunnan ajatuksiin, 10–15 %:n palkanlisäykseen ja vahvasti terminaalijohdon päivittäisesti käyttämään Excel-tiedostoon. Luotu palkkiopalkkajärjestelmä toimii valitsemalla halutut laatumittarit ja niiden tavoitearvoon päästyä kaikki töissä olevat terminaalityöntekijät saavat prosentuaalisen lisäyksen päiväpalkkaansa. Tämä lisäys maksettaisiin jokaisen palkkapäivän yhteydessä. Opinnäytetyö pitää sisällään kuvia ja taulukoita auttaakseen lukijaa hahmottamaan kokonaisuutta paremmin.
Tutkimuksessa selviää, että palkkiopalkkajärjestelmää pidetään selkeänä ja toimivana ratkaisuna. Kokoaikainen käyttöönotto vaatisi kuitenkin tavoitteiden rajaamista tai työnjohdon lisäämistä palkkiopalkkajärjestelmään. Palkkiopalkkajärjestelmän kehittämisellä saatiin rakennettua DB Schenkerille palkkausjärjestelmän perusta, joka on helposti muokattavissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee ihmisen motivointia, työehtosopimusta, erilaisia palkkamalleja, KPI-mittareita ja LEAN-toimintamallia. Kyseiset asiat auttavat lukijaa ymmärtämään palkkiopalkkajärjestelmän rakennetta ja tarkoitusta. DB Schenkerin yritysesittely käy läpi 150 vuoden historian, lähestyen vähitellen Viinikkalan terminaalia.
Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen toimintatutkimus. Tutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä palkkajärjestelmistä ja datan sekä tuloksien analysoinnilla arvioida palkkiopalkkajärjestelmän vaikutuksia terminaalin toimivuuteen, tehokkuuteen ja työhyvinvointiin.
Lähtökohtina tutkimuksessa toimivat terminaalin heikko ennustavuus ja haasteet työntekijöiden motivoinnissa. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa kerättiin tietoa, mielipideitä ja käytiin keskusteluita terminaalityöntekijöiden, asiantuntijoiden ja terminaalijohdon kanssa palkkiopalkkajärjestelmästä. Osallistuvalla havainnoinnilla oli myös suuri rooli tiedonkeruussa. Palkkiopalkkajärjes-telmän toiminta perustuu johdon vähittäisvaatimuksiin, henkilökunnan ajatuksiin, 10–15 %:n palkanlisäykseen ja vahvasti terminaalijohdon päivittäisesti käyttämään Excel-tiedostoon. Luotu palkkiopalkkajärjestelmä toimii valitsemalla halutut laatumittarit ja niiden tavoitearvoon päästyä kaikki töissä olevat terminaalityöntekijät saavat prosentuaalisen lisäyksen päiväpalkkaansa. Tämä lisäys maksettaisiin jokaisen palkkapäivän yhteydessä. Opinnäytetyö pitää sisällään kuvia ja taulukoita auttaakseen lukijaa hahmottamaan kokonaisuutta paremmin.
Tutkimuksessa selviää, että palkkiopalkkajärjestelmää pidetään selkeänä ja toimivana ratkaisuna. Kokoaikainen käyttöönotto vaatisi kuitenkin tavoitteiden rajaamista tai työnjohdon lisäämistä palkkiopalkkajärjestelmään. Palkkiopalkkajärjestelmän kehittämisellä saatiin rakennettua DB Schenkerille palkkausjärjestelmän perusta, joka on helposti muokattavissa.
