XC Chamonix kohdepäällikön perehdytysopas
Kupari, Sari (2023)
Kupari, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212684
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona XC Chamonix -nimiselle yritykselle. XC Chamonix on matkailualan yritys, joka toimii Ranskan Alpeilla. Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen tavoitteena oli tuottaa perehdytysopas elämys yritys XC Chamonix’n kohdepäällikön työhön. Perehdytysopas tukee yrityksen perehdytys strategiaa, ja se on yrityksen ensimmäinen perehdytysopas kohdepäällikön työhön. Työ on tehty vuoden 2022 aikana, jolloin liiketoiminta alkoi palaamaan normaaliin korona kriisin jälkeen. Tavoite on kasvattaa liiketoimintaa, tehdä toimintatavoista ammattimaisemmin ja luoda yritykselle selkeät toimintatavat. Perehdytysopas otetaan käyttöön talvikaudelle 2022–2023 uuden kohdepäällikön perehdytyksen yhteydessä.
Perehdytysoppaan tietoperustan tueksi tutkittiin perehdyttämistä ja elämystaloutta. Työn tavoitteena oli tutkia perehdytyksen ja koulutuksen merkitystä elämys yritykselle matkailualalla. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään elämystaloutta sekä elämystuotetta, niiden sisältöä ja tekijöitä niiden taustalla. Opinnäytetyötä tehdessä tutustuttiin muihin toimialan yrityksiin sekä haastateltiin alan ammattilaisia, jotka ovat toimineet henkilöstöpuolen esimiestehtävissä. Etsittiin vastauksia kysymyksiin, mikä on henkilökunnan rooli elämyksessä ja mikä on itse elämys. Työ rajattiin perehdytykseen ja perehdytys oppaan tekemiseen sekä elämyksen tutkimiseen niin kuluttajan kuin työntekijän kulmasta.
Tehdyn tutkimuksen ja kerätyn tiedon pohjalta tuotettiin perehdytysopas kohdepäällikön työhön. Lopussa opinnäytetyöntekijä pohtii koko projektin toteuttamista ja arvioi omaa oppimista.
Perehdytysoppaan tietoperustan tueksi tutkittiin perehdyttämistä ja elämystaloutta. Työn tavoitteena oli tutkia perehdytyksen ja koulutuksen merkitystä elämys yritykselle matkailualalla. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään elämystaloutta sekä elämystuotetta, niiden sisältöä ja tekijöitä niiden taustalla. Opinnäytetyötä tehdessä tutustuttiin muihin toimialan yrityksiin sekä haastateltiin alan ammattilaisia, jotka ovat toimineet henkilöstöpuolen esimiestehtävissä. Etsittiin vastauksia kysymyksiin, mikä on henkilökunnan rooli elämyksessä ja mikä on itse elämys. Työ rajattiin perehdytykseen ja perehdytys oppaan tekemiseen sekä elämyksen tutkimiseen niin kuluttajan kuin työntekijän kulmasta.
Tehdyn tutkimuksen ja kerätyn tiedon pohjalta tuotettiin perehdytysopas kohdepäällikön työhön. Lopussa opinnäytetyöntekijä pohtii koko projektin toteuttamista ja arvioi omaa oppimista.