Mitä laulamisessa todella tapahtuu? : laulamisen fysiologiset toiminnot mielikuvaharjoitteiden takana
Kultima, Sanna-Marja (2022)
Kultima, Sanna-Marja
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212690
Tiivistelmä
Laulunopettajan tulee olla tietoinen siitä, miten hän voi auttaa laulunopiskelijaa löytämään tasapainoisen tavan laulaa ja millaista äänenmuodostusta hän tavoittelee. Mielikuvien käyttäminen laulunopetuksessa on useimmissa tapauksissa tarpeellista ja oppimisen kannalta hyödyllistä, sillä laulamisessa käytetään paljon tahdosta riippumattomia lihaksia. Tämän kirjallisen opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella, millaisia fysiologisia toimintoja laulamisen aikana tapahtuu ja mikä yhteys käytetyillä mielikuvilla on laulamisen aikana tapahtuviin fysiologisiin toimintoihin.
Opinnäytetyössä on haastateltu kahta laulaja-laulunopettajaa tarkoituksena etsiä fysiologisia vastineita erilaisille laulunopettajien teettämille mielikuvaharjoitteille. Opinnäytetyössä etsitään vastausta seuraaviin kysymyksiin: Minkälaisia ovat laulunopetuksessa yleisimmin käytetyt mielikuvaharjoitteet? Mitä mielikuvaharjoitteilla tarkoitetaan? Millä eri tavoilla laulunopettaja voi auttaa lauluoppilasta ymmärtämään kehon fysiologisten toimintojen yhteyden laulunopetuksessa käytettyihin mielikuvaharjoitteisiin?
Tuloksena saatu tietoisuuden lisääminen fysiologisista toiminnoista auttaa vähentämään laulunopetuksen välineenä käytettyjen mielikuvaharjoitteiden väärinymmärryksiä. Opinnäytetyön tekijän lisäksi toivottavasti muutkin laulunopiskelijat ja -opettajat voivat hyötyä tässä opinnäytetyössä esitetyistä mielikuvaharjoitteiden ja fysiologisten toimintojen yhteyksistä, jolloin he voivat kehittyä laulunopettajina ja heidän on helpompi auttaa laulunopiskelijoitaan sekä räätälöidä kullekin sopivia yksilöllisiä harjoituksia.
Opinnäytetyössä on haastateltu kahta laulaja-laulunopettajaa tarkoituksena etsiä fysiologisia vastineita erilaisille laulunopettajien teettämille mielikuvaharjoitteille. Opinnäytetyössä etsitään vastausta seuraaviin kysymyksiin: Minkälaisia ovat laulunopetuksessa yleisimmin käytetyt mielikuvaharjoitteet? Mitä mielikuvaharjoitteilla tarkoitetaan? Millä eri tavoilla laulunopettaja voi auttaa lauluoppilasta ymmärtämään kehon fysiologisten toimintojen yhteyden laulunopetuksessa käytettyihin mielikuvaharjoitteisiin?
Tuloksena saatu tietoisuuden lisääminen fysiologisista toiminnoista auttaa vähentämään laulunopetuksen välineenä käytettyjen mielikuvaharjoitteiden väärinymmärryksiä. Opinnäytetyön tekijän lisäksi toivottavasti muutkin laulunopiskelijat ja -opettajat voivat hyötyä tässä opinnäytetyössä esitetyistä mielikuvaharjoitteiden ja fysiologisten toimintojen yhteyksistä, jolloin he voivat kehittyä laulunopettajina ja heidän on helpompi auttaa laulunopiskelijoitaan sekä räätälöidä kullekin sopivia yksilöllisiä harjoituksia.