Korkeakouluopiskelijoiden jännittäminen : ohjausmateriaali korkeakouluopiskelijoiden jännittämisen hallinnan tukemiseen
Pohjasmäki, Jenna (2023)
Pohjasmäki, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302232758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302232758
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohjausmateriaali korkeakouluopiskelijoiden jännittämisestä ja jännittämisen hallinnan keinoista ryhmänohjauskäyttöön. Tavoitteena oli lisätä korkeakouluopiskelijoiden tietoisuutta jännittämisestä ja jännittämisen hallintaa tukevista keinoista tuotetun ohjausmateriaalin avulla. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata kysymykseen: millaiset keinot tukevat jännityksen hallintaa korkeakouluopiskelijoilla. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuotoksena syntyi ohjausmateriaali opinnäytetyön yhteistyökumppani Parvi-hankkeelle ryhmänohjaukseen käytettäväksi.
Monet korkeakouluopiskelijat kokevat jännittävänsä jotakin ja esimerkiksi esiintyminen aiheuttaa monelle jännitystä. Osalla jännittäminen on niin voimakasta, että se haittaa jopa opinnoissa etenemistä. Jännittämisen kanssa on kuitenkin mahdollista oppia elämään. Luonnolliset ja arkiset hyvinvointia ylläpitävät selviytymiskeinot rauhoittavat ylivireytynyttä kehoa. Myötätuntoinen ja hyväksyvä suhtautuminen itseensä auttaa hyväksymään jännittämisen osana itseään. Jännittämistä voi oppia hallitsemaan esimerkiksi hengitysharjoituksilla, mielikuvaharjoittelulla ja jännittäville tilanteille altistamisen avulla.
Tuotoksena valmistui ryhmänohjaukseen suunniteltu ohjausmateriaali ryhmänvetäjän käytettäväksi. Parvi-hankkeesta ehdotettiin valmiin materiaalipaketin kokoamista aiheesta. Ohjausmateriaaliin koottiin tietoa jännittämisestä ja sen esiintymisestä, keinoja jännittämisen hallintaan, harjoituksia sekä vinkkejä esiintymistilanteista selviytymiseen. Ohjausmateriaali tehtiin sähköiseen muotoon, mutta se on myös tulostettavissa. Valmistuneen materiaalin avulla ryhmänvetäjän on helppo toteuttaa ryhmänohjaus ja näin lisätä tietoisuutta jännittämisen hallintaa tukevista keinoista. Tulevaisuudessa ohjausmateriaalia voidaan käyttää ryhmänohjaustoimintaan esimerkiksi Hyvinvoiva opiskelija -opintojaksolla. Kehittämisehdotuksena esitetään opiskelijoiden kanssa työskentelevien ammattilaisten tietämyksen lisäämistä jännittämisestä.
Monet korkeakouluopiskelijat kokevat jännittävänsä jotakin ja esimerkiksi esiintyminen aiheuttaa monelle jännitystä. Osalla jännittäminen on niin voimakasta, että se haittaa jopa opinnoissa etenemistä. Jännittämisen kanssa on kuitenkin mahdollista oppia elämään. Luonnolliset ja arkiset hyvinvointia ylläpitävät selviytymiskeinot rauhoittavat ylivireytynyttä kehoa. Myötätuntoinen ja hyväksyvä suhtautuminen itseensä auttaa hyväksymään jännittämisen osana itseään. Jännittämistä voi oppia hallitsemaan esimerkiksi hengitysharjoituksilla, mielikuvaharjoittelulla ja jännittäville tilanteille altistamisen avulla.
Tuotoksena valmistui ryhmänohjaukseen suunniteltu ohjausmateriaali ryhmänvetäjän käytettäväksi. Parvi-hankkeesta ehdotettiin valmiin materiaalipaketin kokoamista aiheesta. Ohjausmateriaaliin koottiin tietoa jännittämisestä ja sen esiintymisestä, keinoja jännittämisen hallintaan, harjoituksia sekä vinkkejä esiintymistilanteista selviytymiseen. Ohjausmateriaali tehtiin sähköiseen muotoon, mutta se on myös tulostettavissa. Valmistuneen materiaalin avulla ryhmänvetäjän on helppo toteuttaa ryhmänohjaus ja näin lisätä tietoisuutta jännittämisen hallintaa tukevista keinoista. Tulevaisuudessa ohjausmateriaalia voidaan käyttää ryhmänohjaustoimintaan esimerkiksi Hyvinvoiva opiskelija -opintojaksolla. Kehittämisehdotuksena esitetään opiskelijoiden kanssa työskentelevien ammattilaisten tietämyksen lisäämistä jännittämisestä.