Menetelmiä sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen alakoulussa: kasvatusohjaajan työn tueksi
Hirvonen, Iina (2023)
Hirvonen, Iina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302232785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302232785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksen oli koota yhteen sosioemotionaalisia taitoja tukevia menetelmiä. Menetelmien tuli kohdistua alakouluikäisiin lapsiin ja mielellään soveltua koulussa tehtävään oppilashuollon työhön. Valituiksi menetelmiksi sopivat niin yksilö- kuin ryhmämenetelmätkin. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventyä menetelmiin, tuoda esiin niistä tehtyä tutkimusta ja siitä saatuja tuloksia. Tutkimuskysymyksenä oli mitä koulumaailmaan sopivia, sosioemotionaalisia taitoja tukevia yksilö- tai ryhmämenetelmiä on tutkittu tieteellisesti? Alakysymyksiä olivat, millaista näyttöä niiden toimivuudesta on saatu ja miten ne soveltuvat kasvatusohjaajan työmenetelmiksi?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin aihetta alakouluikäisen lapsen kehitysvaiheen ja sosioemotionaalisen kehityksen näkökulmasta. Osuudessa tarkasteltiin lisäksi lain ja opetussuunnitelman näkökulmia lapsen hyvinvoinnin tukemiseen ja koulun oppilashuollon tehtävään. Osuus pohjautui lain ja opetussuunnitelman lisäksi lapsen kehityspsykologisiin ja sosioemotionaalisia taitoja käsitteleviin teoksiin ja tutkimuksiin. Tutkimuksessa tarkasteltaviksi menetelmiksi valittiin menetelmiä, jotka soveltuivat valitulle ikäryhmälle ja joista oli löydettävissä suomen- tai englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleita tai väitöskirjoja.
Tutkimustyyppinä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja vielä tarkemmin narratiivista yleiskatsausta. Näin saatiin yhdistettyä jo tutkittua tietoa eheäksi kokonaisuudeksi. Menetelmien käytännön toteutusta, tutkimuksen sisältöä ja tutkimustuloksia kuvailtiin menetelmä kerrallaan. Tämän jälkeen niitä vertailtiin toisiinsa ja pohdittiin menetelmien toimivuutta sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Lisäksi arvioitiin niiden soveltuvuutta oppilashuollon ja tarkemmin kasvatusohjaajan työnkuvaan. Opinnäytetyön tuloksena syntyi aineisto, jolla voi matalalla kynnyksellä perehtyä kyseisiin menetelmiin ja siihen, miten ne tukevat sosioemotionaalisia taitoja. Lisäksi kehitettiin mallia menetelmien toteutuksen yhdistämisestä kasvatusohjaajan työn- kuvaan ja koko koulun hyvinvoinnin tukemiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin aihetta alakouluikäisen lapsen kehitysvaiheen ja sosioemotionaalisen kehityksen näkökulmasta. Osuudessa tarkasteltiin lisäksi lain ja opetussuunnitelman näkökulmia lapsen hyvinvoinnin tukemiseen ja koulun oppilashuollon tehtävään. Osuus pohjautui lain ja opetussuunnitelman lisäksi lapsen kehityspsykologisiin ja sosioemotionaalisia taitoja käsitteleviin teoksiin ja tutkimuksiin. Tutkimuksessa tarkasteltaviksi menetelmiksi valittiin menetelmiä, jotka soveltuivat valitulle ikäryhmälle ja joista oli löydettävissä suomen- tai englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleita tai väitöskirjoja.
Tutkimustyyppinä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja vielä tarkemmin narratiivista yleiskatsausta. Näin saatiin yhdistettyä jo tutkittua tietoa eheäksi kokonaisuudeksi. Menetelmien käytännön toteutusta, tutkimuksen sisältöä ja tutkimustuloksia kuvailtiin menetelmä kerrallaan. Tämän jälkeen niitä vertailtiin toisiinsa ja pohdittiin menetelmien toimivuutta sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Lisäksi arvioitiin niiden soveltuvuutta oppilashuollon ja tarkemmin kasvatusohjaajan työnkuvaan. Opinnäytetyön tuloksena syntyi aineisto, jolla voi matalalla kynnyksellä perehtyä kyseisiin menetelmiin ja siihen, miten ne tukevat sosioemotionaalisia taitoja. Lisäksi kehitettiin mallia menetelmien toteutuksen yhdistämisestä kasvatusohjaajan työn- kuvaan ja koko koulun hyvinvoinnin tukemiseen.