Näyttämöllä merkitty : esineen käyttö teksti- ja näyttelijäntyöpohjaisessa teatterissa
Nordström, Milja (2023)
Nordström, Milja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302242798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302242798
Tiivistelmä
Esineen käyttöä tutkitaan erityisesti teksti- ja näyttelijäntyöpohjaisessa teatterissa. Termi tarkoittaa teatteria, jossa katsojan fokus on pääasiassa lavalla olevassa näyttelijässä ja joka sisältää näyttelijän tuottamaa puhetta. Näin ollen rajauksen ulkopuolelle jäävät esimerkiksi esineteatteri, nukketeatteri ja sanaton fyysinen teatteri.
Tutkielma tarkastelee näkökulmia esineiden käyttöön teatteriesityksessä ohjaajan näkökulmasta. Tavoitteena on jäsentää oman teatterityön aikana kertyneitä ajatuksia hyödyntäen Teemu Paavolaisen (2001) pro gradu -tutkielmaa Ylimarionetista bioesineeseen. Näkökulmia teatterin esinekieleen.
Esineen valinnoilla on merkitystä eri tavoin riippuen siitä, millaisessa käytössä se näyttämöllä on. Lavasteen osana esineen valintaa määrittävät jokseenkin erilaiset ominaisuudet kuin näyttelijän käyttämän esineen valintaa. Tutkielma avaa tapoja hahmottaa esinevalinnan merkityksiä lähestyen eri käyttötarkoituksista. Lisäksi se etsii erilaisia tapoja luoda merkityksiä lavalla olevalle esineelle. Esineiden ominaisuudet, näyttelijäntyön merkitys ja esityksen kielen valinta ovat keskeisessä osassa yleisölle ymmärrettävän teatteriesityksen luomisprosessia.
Tutkielma tarkastelee näkökulmia esineiden käyttöön teatteriesityksessä ohjaajan näkökulmasta. Tavoitteena on jäsentää oman teatterityön aikana kertyneitä ajatuksia hyödyntäen Teemu Paavolaisen (2001) pro gradu -tutkielmaa Ylimarionetista bioesineeseen. Näkökulmia teatterin esinekieleen.
Esineen valinnoilla on merkitystä eri tavoin riippuen siitä, millaisessa käytössä se näyttämöllä on. Lavasteen osana esineen valintaa määrittävät jokseenkin erilaiset ominaisuudet kuin näyttelijän käyttämän esineen valintaa. Tutkielma avaa tapoja hahmottaa esinevalinnan merkityksiä lähestyen eri käyttötarkoituksista. Lisäksi se etsii erilaisia tapoja luoda merkityksiä lavalla olevalle esineelle. Esineiden ominaisuudet, näyttelijäntyön merkitys ja esityksen kielen valinta ovat keskeisessä osassa yleisölle ymmärrettävän teatteriesityksen luomisprosessia.