Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Käyttäjälähtöisyys Kymenlaakson opiston työntekijän sähköisessä perehdytysoppaassa, palvelumuotoilun hyödyntäminen käyttöliittymäsuunnittelussa

Halttunen, Heidi (2023)

 
Avaa tiedosto
Heidi_Halttunen.pdf (47.47Mt)
Lataukset: 


Halttunen, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302252819
Tiivistelmä
Työsuojelurahaston rahoittaman hankkeen tavoitteena oli Kymenlaakson opiston
”Suomen Onnellisin opisto” -vision toteuttaminen opiston henkilöstön
avulla yhteisöllisesti ja osallistavasti. Vuosina 2020–2022 toteutetulla hankkeella
tavoiteltiin henkilöstön työhyvinvoinnin sekä yhteisöllisyyden lisäämistä.
Osana hanketta opistolle toteutettiin WordPress-julkaisujärjestelmällä toteutettu
sivusto, joka toimii oppaana työntekijöiden perehdyttämiseen.

Opinnäytetyön keskeiseen tutkimusongelmaan, kuinka perehdytysoppaan
käyttöliittymä voidaan suunnitella käyttäjälähtöisesti palvelumuotoilun menetelmiä
hyödyntäen, haettiin vastauksia toteuttamalla tuplatimanttimallin mukainen
palvelumuotoiluprosessi. Tuplatimanttimalli etenee asiakasymmärryksen
keräämisen ja ydinongelman ja mahdollisuuksien määrittelyn kautta ratkaisun
kehittämiseen ja lopullisen ratkaisun tuottamiseen. Työssä haettiin myös vastauksia
siihen, kuinka käyttöliittymäsuunnittelua voidaan parantaa palvelumuotoilun
avulla ja kuinka käyttöliittymäsuunnittelussa osallistetaan käyttäjiä.

Opinnäytetyön teoreettinen aineisto koostuu palvelumuotoiluun, käyttöliittymäsuunnitteluun, käyttäjä- ja työntekijäkokemukseen sekä työntekijän perehdytykseen liittyvästä kirjallisuudesta. Empiirinen aineisto koostuu oppaan käyttöliittymän konseptoinnin, prototyyppien ja työpajojen toteutuksesta ja dokumentoinnista. Kerättyä tietoa visualisoitiin käsitekarttojen, MoSCoW-metodin, esikuva-analyysien, liiketoimintamallinnuksen (business model canvasin), sidosryhmäkartan, empatiakartan, käyttäjäprofiilien, palvelupolkujen, arvokartan,
skenaarioiden ja palvelumallin (service blueprintin) avulla.

Opinnäytetyön produktiivisen osion tuloksena luotu perehdytysopas sujuvoittaa
opistoa uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Tieto on saatavilla yhdestä
paikasta, tietoa on mahdollisuus päivittää nopeasti ja sen pariin voi palata.
Oppaan avulla tuodaan näkyväksi perehdytettävän rooli, vastuut ja oikeudet.

Palvelumuotoilun käyttäjäkeskeinen lähestymistapa sopii erittäin hyvin käyttöliittymäsuunnitteluun. Käyttäjiä voi osallistaa suunnittelussa esimerkiksi A/B-testauksenavulla. Näin varmistetaan se, että lopputulos täyttää käyttäjien
vaatimukset.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste