Koronapandemian vaikutus oppimiseen opiskelijoiden kokemana
Rautio, Kirsikka (2023)
Rautio, Kirsikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302242787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302242787
Tiivistelmä
Koronavirus SARS-koronavirus 2, SARS-CoV-2, ilmaantui vuonna 2019 aiheuttaen maailmanlaajuisen pandemian. Suomessa koronapandemian vuoksi asetetuilla poikkeusoloilla sekä rajoitustoimenpiteillä oli laajat vaikutukset koko yhteiskunnan toimintaan. Ammattikorkeakoulujen ovien sulkeuduttua lähiopetus muutettiin nopealla aikataululla etäopetukseksi verkkoon.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia etäopetuksesta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittavat opiskelijat, joiden opinnot alkoivat lähiopetuksena ennen koronapandemiaa, ja joiden opetus siirtyi nopealla aikataululla etäopetukseksi koronapandemian takia. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ammattikorkeakoulussa tarjottavaa etäopetusta. Tutkimuskysymyksenä oli, millaisia vaikutuksia etäopetukseen siirtymisellä oli ollut opiskelijoiden oppimiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen perusteella etäopetuksen onnistuneiksi asioiksi nousivat verkko-opetustarjonta, toimiva opetusteknologia, etäopetuksen sisältö, vuorovaikutus ja yhteistyö, kokemus etäopetuksen kuormittavuudesta, etäopetuksen aikataulutus sekä etäopetuksen vähenevät opiskelukustannukset. Haasteiksi etäopetukseen siirtymisessä nousivat vaikutukset opiskelukokemukseen, opetuksessa käytettävän teknologian hallinta, työnteon vaikutus opintoihin, opiskelijoiden yhteisen keskustelun ja tuen puute, yksinäisyys opiskelussa, opettajilta saadun tuen ja ohjauksen vähäisyys sekä kokemus vuorovaikutuksen ja yhteistyön toimivuudesta etäopetuksessa. Tärkeiksi etäopetuksen kehittämisideoiksi nousivat kuvayhteys etäopetuksen aikana, etäopetuspäivän toteutus, etäopetuspäivän sisältö, osallisuuden lisääminen, opetusteknologian käytön hallinta, sekä opettajan verkko-opettamisen taidot.
Tutkimustulosten mahdollisesta ennakkoarvattavuudesta huolimatta tutkimus oli hyödyllistä toteuttaa, sillä tutkimustulokset voivat mahdollisesti nostaa esiin myös ennalta arvaamattomia asioita. The coronavirus SARS-coronavirus 2, SARS-CoV-2, appeared in 2019 causing a global pandemic. In Finland, the state of emergency and restriction measures imposed due to the corona pandemic had wide-ranging effects on the activities of society as a whole. After the doors of the universities of applied sciences closed, face-to-face teaching was quickly changed to distance teaching online.
The purpose of this research was to find out the experiences of students with distance education in the university of applied sciences. The target group of the research was students completing an upper university of applied sciences degree whose studies began as face-to-face teaching before the corona pandemic and whose teaching quickly switched to distance learning due to the corona pandemic. The goal of the research was to develop the distance education offered at the University of Applied Sciences. The research question was, what effects the transition to distance education had on students´ learning. The research was carried out as a qualitative research and material was analyzed using material-based content analysis.
According to the research, the successful things of distance education were the online teaching, functional teaching technology, the content of distance education, interaction and cooperation, the experience of the workload of distance education, the scheduling of distance education and the decreasing study costs of distance education. Challenges in the transition to distance learning were the effects on the study experience, control of the technology used in teaching, the impact of work on studies, lack of joint discussion and support for students, loneliness in studying, the lack of support and guidance received from teachers, and the experience of the functionality of interaction and cooperation in distance education. Important ideas for the development of distance education emerged video connection during distance education, implementation of the distance education day, the content of the distance education day, increasing participation, managing the use of educational technology, and the teacher's online teaching skills.
Despite the possible predictability of the research results the research was useful to carry out, because the research results may also highlight unpredictable issues.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia etäopetuksesta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat ylempää ammattikorkeakoulututkintoa suorittavat opiskelijat, joiden opinnot alkoivat lähiopetuksena ennen koronapandemiaa, ja joiden opetus siirtyi nopealla aikataululla etäopetukseksi koronapandemian takia. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ammattikorkeakoulussa tarjottavaa etäopetusta. Tutkimuskysymyksenä oli, millaisia vaikutuksia etäopetukseen siirtymisellä oli ollut opiskelijoiden oppimiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen perusteella etäopetuksen onnistuneiksi asioiksi nousivat verkko-opetustarjonta, toimiva opetusteknologia, etäopetuksen sisältö, vuorovaikutus ja yhteistyö, kokemus etäopetuksen kuormittavuudesta, etäopetuksen aikataulutus sekä etäopetuksen vähenevät opiskelukustannukset. Haasteiksi etäopetukseen siirtymisessä nousivat vaikutukset opiskelukokemukseen, opetuksessa käytettävän teknologian hallinta, työnteon vaikutus opintoihin, opiskelijoiden yhteisen keskustelun ja tuen puute, yksinäisyys opiskelussa, opettajilta saadun tuen ja ohjauksen vähäisyys sekä kokemus vuorovaikutuksen ja yhteistyön toimivuudesta etäopetuksessa. Tärkeiksi etäopetuksen kehittämisideoiksi nousivat kuvayhteys etäopetuksen aikana, etäopetuspäivän toteutus, etäopetuspäivän sisältö, osallisuuden lisääminen, opetusteknologian käytön hallinta, sekä opettajan verkko-opettamisen taidot.
Tutkimustulosten mahdollisesta ennakkoarvattavuudesta huolimatta tutkimus oli hyödyllistä toteuttaa, sillä tutkimustulokset voivat mahdollisesti nostaa esiin myös ennalta arvaamattomia asioita.
The purpose of this research was to find out the experiences of students with distance education in the university of applied sciences. The target group of the research was students completing an upper university of applied sciences degree whose studies began as face-to-face teaching before the corona pandemic and whose teaching quickly switched to distance learning due to the corona pandemic. The goal of the research was to develop the distance education offered at the University of Applied Sciences. The research question was, what effects the transition to distance education had on students´ learning. The research was carried out as a qualitative research and material was analyzed using material-based content analysis.
According to the research, the successful things of distance education were the online teaching, functional teaching technology, the content of distance education, interaction and cooperation, the experience of the workload of distance education, the scheduling of distance education and the decreasing study costs of distance education. Challenges in the transition to distance learning were the effects on the study experience, control of the technology used in teaching, the impact of work on studies, lack of joint discussion and support for students, loneliness in studying, the lack of support and guidance received from teachers, and the experience of the functionality of interaction and cooperation in distance education. Important ideas for the development of distance education emerged video connection during distance education, implementation of the distance education day, the content of the distance education day, increasing participation, managing the use of educational technology, and the teacher's online teaching skills.
Despite the possible predictability of the research results the research was useful to carry out, because the research results may also highlight unpredictable issues.