COVID-19 ja toimintaterapiaopiskelijoiden ammatti-identiteetti
Timonen, Julia (2023)
Timonen, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212653
Tiivistelmä
COVID-19 levisi pandemiaksi vuoden 2020 keväällä ja se johti pakolliseen etäopetukseen muun muassa ammattikorkeakouluissa. Tarkoituksena oli avata toimintaterapiaopiskelijoiden näkemyksiä etäopiskelusta ja sen merkityksestä heidän ammatillisiin valmiuksiinsa ja osaamiseensa. Tavoitteena oli selvittää, heikensikö koronapandemian pakottama etäopiskelu toimintaterapiaopiskelijoiden kokemaa ammatti-identiteettiä ja voiko tämä näkyä halukkuutena vaihtaa alaa.
Määrällisellä tutkimusotteella toteutettu kyselytutkimus levitettiin verkkokyselynä. Kyselyn kohderyhmänä olivat vuosina 2018 ja 2019 opintonsa aloittaneet toimintaterapian opiskelijat ja valmistuneet toimintaterapeutit. Vastauksia kerättiin marraskuun 2022 aikana. Määrällisen osion vastauksia analysoitiin taulukoimalla ja laskemalla keskiarvoja, ja laadullisen osion vastauksia käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Kyselyyn vastasi 53 henkilöä, joista neljäsosa (n=14) olivat päiväopiskelijoita ja loput (n=39) monimuoto-opiskelijoita. Puolestaan valmistuneita oli kolmasosa (n=18) ja loput opiskelijoita (n=35). Vastaajista 40 % (n=21) oli harkinnut ja 60 % (n=32) ei ollut harkinnut alanvaihtoa. Lähes puolella (n=9) alanvaihtoa harkinneista vastaajista korona-ajan etäopinnot olivat olleet yksi tekijä siinä.
Kyselyn avoimeen kysymykseen vastasi 26 henkilöä. Tästä laadullisesta aineistosta nousi esiin kaksi pääluokkaa, jotka olivat 1) Opintojen toteutuminen kokonaan tai lähes kokonaan etänä ja 2) Kokemus liian puutteellisesta osaamisesta omalla alalla.
Vastauksista ilmeni, että COVID-19 pandemian pakottama eristäytyminen ja etäopetus olivat yksi osatekijä opiskelijoiden kokeman ammatti-identiteetin kehityksessä, ja ne näkyivät myös alanvaihdon harkinnassa. Lisäksi sosiaaliset kontaktit jäivät pahimmillaan lähes kokonaan pois. Vastauksissa korostui vastaajien kokemus suuresta epävarmuudesta osaamisestaan ja ammattitaidostaan.
Määrällisellä tutkimusotteella toteutettu kyselytutkimus levitettiin verkkokyselynä. Kyselyn kohderyhmänä olivat vuosina 2018 ja 2019 opintonsa aloittaneet toimintaterapian opiskelijat ja valmistuneet toimintaterapeutit. Vastauksia kerättiin marraskuun 2022 aikana. Määrällisen osion vastauksia analysoitiin taulukoimalla ja laskemalla keskiarvoja, ja laadullisen osion vastauksia käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Kyselyyn vastasi 53 henkilöä, joista neljäsosa (n=14) olivat päiväopiskelijoita ja loput (n=39) monimuoto-opiskelijoita. Puolestaan valmistuneita oli kolmasosa (n=18) ja loput opiskelijoita (n=35). Vastaajista 40 % (n=21) oli harkinnut ja 60 % (n=32) ei ollut harkinnut alanvaihtoa. Lähes puolella (n=9) alanvaihtoa harkinneista vastaajista korona-ajan etäopinnot olivat olleet yksi tekijä siinä.
Kyselyn avoimeen kysymykseen vastasi 26 henkilöä. Tästä laadullisesta aineistosta nousi esiin kaksi pääluokkaa, jotka olivat 1) Opintojen toteutuminen kokonaan tai lähes kokonaan etänä ja 2) Kokemus liian puutteellisesta osaamisesta omalla alalla.
Vastauksista ilmeni, että COVID-19 pandemian pakottama eristäytyminen ja etäopetus olivat yksi osatekijä opiskelijoiden kokeman ammatti-identiteetin kehityksessä, ja ne näkyivät myös alanvaihdon harkinnassa. Lisäksi sosiaaliset kontaktit jäivät pahimmillaan lähes kokonaan pois. Vastauksissa korostui vastaajien kokemus suuresta epävarmuudesta osaamisestaan ja ammattitaidostaan.