Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Autismin kirjon lasten tunnetaitojen vahvistaminen toimintaterapiassa

Hurmerinta, Sanni; Hyrkkänen, Maiju (2023)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Hurmerinta_Hyrkkänen.pdf (767.0Kt)
Lataukset: 


Hurmerinta, Sanni
Hyrkkänen, Maiju
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302212636
Tiivistelmä
Autismin kirjossa yleisiä ovat haasteet sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja tunnetaidoissa. Nämä seikat voivat estää ihmistä osallistumasta toimintaan, joka on hänelle merkityksellistä. Merkitykselliseen toimintaan osallistuminen on tärkeä osa lapsen normaalia kehitystä. Osallistumisen rajoittaminen voi aiheuttaa eristäytymistä ulkomaailmasta ja omanikäisten lasten seurasta. Tunnetaidot ovat tärkeä osa sekä oman tunnetilan säätelyä että muiden tunteiden tulkitsemista ja ymmärtämistä. Vahvistamalla tunnetaitoja autismin kirjon omaava lapsi voi toimia mielekkäästi itsenäisesti tai muiden kanssa omassa ympäristössään. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda katsaus tutkittuihin menetelmiin, joilla voidaan tukea autismin kirjon lasten tunnetaitoja. Valittu tutkimusmenetelmä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Menetelmä valinta mahdollisti kokonaiskuvan saamisen aineistosta toimintaterapian näkökulmasta. Tietoja etsittiin systemaattisen haun kautta eri tietokannoista. Tietokantoina toimivat Cinahl ultimate, Eric ja Medline. Hausta saatiin lopulliseksi aineistoksi neljä alkuperäistä tutkimusta. Artikkelien interventiomenetelmiä pelattiin Fisherin ja Marterellan (2019) toimintaterapian interventio prosessimallin interventiomalleihin. Aineiston analyysissä teemoiteltiin löydettyjen artikkelien keinot interventiomalleihin. Katsauksen tuloksena löytyi neljä erilaista interventiomenetelmää, joilla voidaan vahvistaa autismin kirjon lasten tunnetaitoja toimintaterapiassa. Interventiokeinot liittyivät uusien taitojen hankkimiseen sekä erilaisten keinojen löytymiseen taitojen vahvistamiseksi ja ylläpitämiseksi. Tunnetaidoissa keskityttiin kykyyn tunnistaa ja sanallistaa erilaisia tunteita ja tunteiden ilmaisuun. Keinoina olivat musiikin, liikunnan ja tietokoneohjelmien hyödyntäminen sekä herkkyyden vahvistaminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste