Monikanavaisen kotijakelun konseptointi
Savola, Timo (2023)
Savola, Timo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202609
Tiivistelmä
Toimeksiantajalla eli Indoor Group Oy:llä, jonka brändejä ovat Asko ja Sotka, kotijakelupalvelut olivat paikallisten myymäläpäälliköiden tiedossa, mikä ei palvellut monikanavaista liiketoimintaa. Myös tarjottavissa palveluissa ja toimintatavoissa oli eroavaisuuksia, mikä aiheutti haastetta myyjille, erityisesti myytäessä kotijakelua toisen myymälän jakelualueelle. Tavoitteena oli luoda Indoor Group Oy:lle kotijakelukonsepti, joka käytännössä tarkoitti omia konsepteja Askolle sekä Sotkalle, koska heidän kohderyhmänsä ovat niin erilaiset. Tarkoitus oli samalla helpottaa ja selkeyttää myyjän työtä kotijakelua myytäessä.
Indoor Group Oy:n henkilökunnalle tehtiin kysely, jossa selvitettiin miten hyvin Indoor Group Oy:n kotijakeluoperaattorit toimivat. Lisäksi kyselyssä selvitettiin henkilökunnan mielipiteitä siitä, millainen uuden konseptin tulee olla. Yksi oleellisimmista asioista oli se, että kuuluuko lisäarvopalvelut jakelun hintaan vai myydäänkö palvelut erikseen. Askon konseptiksi päädyttiin esittämään, kotiinkuljetuksen sisältävän, pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta, aina tuotteiden kantamisen asiakkaan asuntoon. Lisäarvopalveluista Askon konseptissa jakeluun kuului pakkausten poisto ja pienasennus. Asiakas voi lisäksi ostaa muita tarvitsemiaan palveluita, kuten vanhojen tuotteiden poisviennin. Sotkan konseptissa tarkoitus oli saada jakelun hinta mahdollisimman alhaiseksi, mikä tarkoitti kadunvarsijakelua. Eli tuotteet toimitetaan kadunvarteen tai asiakkaan pihaan, josta asiakas itse kantaa tuotteet asuntoonsa. Lisämaksusta asiakas saa tuotteet sisälle asti kannettuna. Lisäksi Sotkan asiakas voi ostaa lisäarvopalveluita halutessaan.
Osana konseptia luotiin palvelunimikkeet, joiden tarkoitus oli helpottaa ja selkeyttää kotijakelun myyntiä. Palvelunimikkeet ovat tuotteita, joilla ei ole saldoa. Niillä kuitenkin on hinta, mitä palvelu maksaa Indoor Group Oy:lle ja asiakkaalle. Myyjien käyttöön oli luotu työkalu eli Masteri-työkalu, joka helpotti oikean palvelunimikkeen myyntiä. Myyjä näki Masterista, mitä palvelunimikkeitä hänen piti myydä. Sieltä myyjä näki myös toimituspäivät ja kellonajat.
Indoor Group Oy:n henkilökunnalle tehtiin kysely, jossa selvitettiin miten hyvin Indoor Group Oy:n kotijakeluoperaattorit toimivat. Lisäksi kyselyssä selvitettiin henkilökunnan mielipiteitä siitä, millainen uuden konseptin tulee olla. Yksi oleellisimmista asioista oli se, että kuuluuko lisäarvopalvelut jakelun hintaan vai myydäänkö palvelut erikseen. Askon konseptiksi päädyttiin esittämään, kotiinkuljetuksen sisältävän, pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta, aina tuotteiden kantamisen asiakkaan asuntoon. Lisäarvopalveluista Askon konseptissa jakeluun kuului pakkausten poisto ja pienasennus. Asiakas voi lisäksi ostaa muita tarvitsemiaan palveluita, kuten vanhojen tuotteiden poisviennin. Sotkan konseptissa tarkoitus oli saada jakelun hinta mahdollisimman alhaiseksi, mikä tarkoitti kadunvarsijakelua. Eli tuotteet toimitetaan kadunvarteen tai asiakkaan pihaan, josta asiakas itse kantaa tuotteet asuntoonsa. Lisämaksusta asiakas saa tuotteet sisälle asti kannettuna. Lisäksi Sotkan asiakas voi ostaa lisäarvopalveluita halutessaan.
Osana konseptia luotiin palvelunimikkeet, joiden tarkoitus oli helpottaa ja selkeyttää kotijakelun myyntiä. Palvelunimikkeet ovat tuotteita, joilla ei ole saldoa. Niillä kuitenkin on hinta, mitä palvelu maksaa Indoor Group Oy:lle ja asiakkaalle. Myyjien käyttöön oli luotu työkalu eli Masteri-työkalu, joka helpotti oikean palvelunimikkeen myyntiä. Myyjä näki Masterista, mitä palvelunimikkeitä hänen piti myydä. Sieltä myyjä näki myös toimituspäivät ja kellonajat.