Tunnetaidot koululaisten mielenterveyden tukena : tunnetaitokortit terveydenhoitajan työvälineeksi
Talvivaara, Nelli; Virtanen, Kiisa (2023)
Talvivaara, Nelli
Virtanen, Kiisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302282910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302282910
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tunnetaitokortit kouluterveydenhoitajan työvälineeksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea koululaisten mielenterveyden edistämistä tunnetaitokorttien avulla. Opinnäyteyötä tehdessä etsittiin vastauksia ja tietoa kysymykseen “Miten tunnetaidot voivat tukea koululaisten mielenterveyttä?” Opinnäyteyön työelämäyhteistyökumppani oli Tampereen kaupungin kouluterveydenhoitaja.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyivät tunnetaitokortit, jotka suunniteltiin 11–13-vuotiaiden koululaisten kanssa käytettäviksi. Tunnetaitokortit toteutettiin löydettyjen lähteiden sekä työelämän tarpeen pohjalta. Tunnetaitoja ovat omien tunteiden tunnistaminen ja säätely, sekä muiden ihmisten tunteiden tunnistaminen. Merkityksellisiä lapsen hyvinvoinnille ja psyykkiselle kehitykselle ovat tunnetaidot sekä luotettavan aikuisen antama tuki ja ohjaus.
Tunnetaitokortit olivat koekäytössä työelämäyhteistyökumppanilla kolmen viikon ajan. Kortit saivat positiivista palautetta, ja ne vastasivat hyvin työelämän tarpeeseen. Erityisesti myönteisenä koettiin se, että kortit helpottivat tunteista keskustelua koululaisten kanssa. Työtä tehdessä nousi esille, että tulevaisuudessa tunnetaitoja olisi tärkeää käsitellä kouluterveydenhuollossa jokaisen oppilaan kanssa.
Opinnäytetyön toiminnallisena tuotoksena syntyivät tunnetaitokortit, jotka suunniteltiin 11–13-vuotiaiden koululaisten kanssa käytettäviksi. Tunnetaitokortit toteutettiin löydettyjen lähteiden sekä työelämän tarpeen pohjalta. Tunnetaitoja ovat omien tunteiden tunnistaminen ja säätely, sekä muiden ihmisten tunteiden tunnistaminen. Merkityksellisiä lapsen hyvinvoinnille ja psyykkiselle kehitykselle ovat tunnetaidot sekä luotettavan aikuisen antama tuki ja ohjaus.
Tunnetaitokortit olivat koekäytössä työelämäyhteistyökumppanilla kolmen viikon ajan. Kortit saivat positiivista palautetta, ja ne vastasivat hyvin työelämän tarpeeseen. Erityisesti myönteisenä koettiin se, että kortit helpottivat tunteista keskustelua koululaisten kanssa. Työtä tehdessä nousi esille, että tulevaisuudessa tunnetaitoja olisi tärkeää käsitellä kouluterveydenhuollossa jokaisen oppilaan kanssa.