Pienyrittäjän verkkokaupan perustaminen : case - Poppanainen
Herttua, Susanna; Toivonen, Heta (2023)
Herttua, Susanna
Toivonen, Heta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303012929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303012929
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perustettiin verkkokauppa pienyrittäjä Poppanaiselle. Opinnäytetyössä käsiteltiin verkkokaupan perustamiseen liittyviä vaiheita sekä ylläpitoa. Opinnäytetyö on kirjoitettu tukemaan henkilöitä, jotka ovat aloittamassa omaa verkkokauppaa ja, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta verkkokaupan perustamisesta. Opinnäytetyössä haluttiin ohjeistaa verkkokaupan perustamisen vaiheet täysin aloitustilanteesta lähtien. Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa verkkokauppa toimeksiantajalle.
Työssä käytettiin tekijöiden aikaisempaa kokemusta verkkokaupan perustamisesta sekä ajankohtaista teoriatietoa. Työ koostuu kahdesta teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa edetään verkkokaupan perustamisen aikajanan mukaisesti ja työn toiminnallisessa osuudessa teoria esiintyy käytännössä.
Toimeksiantaja kaipasi sosiaalisen median lisäksi omaa verkkokauppaa toiseksi myyntikanavakseen. Verkkokauppa toteutettiin toimeksiantajan kanssa yhteistyössäkuunnellen yrittäjän toiveita, minkä pohjalta tekijät rakensivat yrittäjän persoonan näköisen verkkokaupan. Opinnäytetyössä luotiin myös verkkokaupan rakentamisvaiheessa kysely, millä kartoitettiin verkkokaupan toimivuutta ja kehitysideoita. Verkkokaupan perustamisen lisäksi toimeksiantajalle tehtiin visuaalinenopas ylläpidon eri aihealueista verkkokaupan käytön tueksi.
Verkkokaupan pohdintaosuudessa esitettiin viimeisimpänä kehitysideat Poppanaiselle. Kehitysideana tuli ilmi markkinatutkimuksen luominen, jotta opinnäytetyössä esitetyistä perustamisvaiheista pystytään etenemään ja selvittämään asiakashankinnan piirteitä. This thesis is about launching an e-commerce for a small entrepreneur called Poppanainen. Besides the establishment of the online store, the thesis addressed the most important stages of launching a store in theory and how to keep one up to date. The purpose of this thesis is to teach people who have no experience in e-commerce about launching an own store. The authors wanted to show the basics from the start to publishing the store to make it clear for the new beginners. The goal of this thesis was to launch an e-commerce for the authors client.
This thesis was based on the authors previous experience from launching an e commerce and current theoretical knowledge. The thesis consists of two theoretical segments proceeding with a realistic timeline of launching an online store and of the functional part where theory is shown in real life.
The client needed a platform where to sell besides their current social media account. The online store was built within the clients wishes and with strong co-operation to make it look like their brand. In this thesis was also made a survey to collect information about the online store’s functionality and possible development ideas. Besides launching the e-commerce, authors built a guide to support the client with the store.
In the last segment of the thesis was addressed a development idea for Poppanainen. The suggestion was of market research to build customer base and to continue from the basics of e-commerce. With the research could be found important stages like the customer path to the store and therefore improve business.
Työssä käytettiin tekijöiden aikaisempaa kokemusta verkkokaupan perustamisesta sekä ajankohtaista teoriatietoa. Työ koostuu kahdesta teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa edetään verkkokaupan perustamisen aikajanan mukaisesti ja työn toiminnallisessa osuudessa teoria esiintyy käytännössä.
Toimeksiantaja kaipasi sosiaalisen median lisäksi omaa verkkokauppaa toiseksi myyntikanavakseen. Verkkokauppa toteutettiin toimeksiantajan kanssa yhteistyössäkuunnellen yrittäjän toiveita, minkä pohjalta tekijät rakensivat yrittäjän persoonan näköisen verkkokaupan. Opinnäytetyössä luotiin myös verkkokaupan rakentamisvaiheessa kysely, millä kartoitettiin verkkokaupan toimivuutta ja kehitysideoita. Verkkokaupan perustamisen lisäksi toimeksiantajalle tehtiin visuaalinenopas ylläpidon eri aihealueista verkkokaupan käytön tueksi.
Verkkokaupan pohdintaosuudessa esitettiin viimeisimpänä kehitysideat Poppanaiselle. Kehitysideana tuli ilmi markkinatutkimuksen luominen, jotta opinnäytetyössä esitetyistä perustamisvaiheista pystytään etenemään ja selvittämään asiakashankinnan piirteitä.
This thesis was based on the authors previous experience from launching an e commerce and current theoretical knowledge. The thesis consists of two theoretical segments proceeding with a realistic timeline of launching an online store and of the functional part where theory is shown in real life.
The client needed a platform where to sell besides their current social media account. The online store was built within the clients wishes and with strong co-operation to make it look like their brand. In this thesis was also made a survey to collect information about the online store’s functionality and possible development ideas. Besides launching the e-commerce, authors built a guide to support the client with the store.
In the last segment of the thesis was addressed a development idea for Poppanainen. The suggestion was of market research to build customer base and to continue from the basics of e-commerce. With the research could be found important stages like the customer path to the store and therefore improve business.