The impact of different ice classes on the hull design and steel weight of ROPAX vessels
Wang, Zihan (2023)
Wang, Zihan
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303022979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303022979
Tiivistelmä
Jääluokka on yksi tärkeimmistä kriteereistä talvella kylmillä alueilla toimiville aluksille. Jääluokitetuilla aluksilla on yleensä huomattavan suuri teho ja paksummat rakenteet jäävyöhykealueella. Tässä työssä tutkitaan eri jääluokkien aiheuttamaa rungon teräspainon kasvua. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Deltamarin Oy.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on määrittää likimääräinen prosentuaalinen rungon teräspainon lisäys RoPax-aluksen rungon painonlisäys suomalais-ruotsalaisen jääluokan 1A Super, 1A ja 1C välillä. Tässä työssä luokituslaitokseksi on valittu DNV (Det Norske Veritas), ja alus noudattaa sen sääntöjä.
Tässä opinnäytetyössä rungon suunnittelun oletetaan olevan sama kaikissa jääluokissa, ainoa ero on levyjen paksuudet ja profiilien mitoitukset. Ne valitaan DNV:n säännöistä laskettujen vähimmäisvaatimusten perusteella. Tässä työssä saadun tuloksen mukaan, kun verrataan jääluokan vaikutuksen kohteena olevien rakenteiden painoa, jääluokka 1A on 88,22 % jääluokan 1A Super painosta ja jääluokka 1C on 62,31 %. Ice class is one of the main criteria for vessels operating in cold regions. Ice-classed ships usually have remarkable power output and thicker structures in the ice belt region. This thesis studied the hull steel weight increase caused by different ice classes. This thesis was commissioned by Deltamarin Ltd.
The objective of this thesis was to give an approximate percentage of hull steel weight increase of a Ro-on/Ro-off Passenger vessel between Finnish-Swedish Ice class 1A Super, 1A and 1C. In this thesis, the classification society is set as DNV (Det Norske Veritas), and the vessel follows its rules.
In this thesis, the hull design was assumed to be the same for all ice classes, the only difference is the thicknesses of plates and scantlings of profiles. Which were selected based on the minimum requirement calculated from DNV Rules. The results of this thesis show that Ice Class 1A is 88.22% of Ice Class 1A Super and Ice Class 1C is 62.31% of Ice Class 1A Super in the comparison of the weight of steel structures affected by ice class.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on määrittää likimääräinen prosentuaalinen rungon teräspainon lisäys RoPax-aluksen rungon painonlisäys suomalais-ruotsalaisen jääluokan 1A Super, 1A ja 1C välillä. Tässä työssä luokituslaitokseksi on valittu DNV (Det Norske Veritas), ja alus noudattaa sen sääntöjä.
Tässä opinnäytetyössä rungon suunnittelun oletetaan olevan sama kaikissa jääluokissa, ainoa ero on levyjen paksuudet ja profiilien mitoitukset. Ne valitaan DNV:n säännöistä laskettujen vähimmäisvaatimusten perusteella. Tässä työssä saadun tuloksen mukaan, kun verrataan jääluokan vaikutuksen kohteena olevien rakenteiden painoa, jääluokka 1A on 88,22 % jääluokan 1A Super painosta ja jääluokka 1C on 62,31 %.
The objective of this thesis was to give an approximate percentage of hull steel weight increase of a Ro-on/Ro-off Passenger vessel between Finnish-Swedish Ice class 1A Super, 1A and 1C. In this thesis, the classification society is set as DNV (Det Norske Veritas), and the vessel follows its rules.
In this thesis, the hull design was assumed to be the same for all ice classes, the only difference is the thicknesses of plates and scantlings of profiles. Which were selected based on the minimum requirement calculated from DNV Rules. The results of this thesis show that Ice Class 1A is 88.22% of Ice Class 1A Super and Ice Class 1C is 62.31% of Ice Class 1A Super in the comparison of the weight of steel structures affected by ice class.