Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Marknadsföring av lyxmärken med hjälp av reklam i tidningar - En bildanalys om reklam av lyxmärken och hur de visuellt väcker intresse hos konsumenten

Torikka, Kristina (2023)

 
Avaa tiedosto
torikka_kristina.pdf (664.9Kt)
Lataukset: 


Torikka, Kristina
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303022975
Tiivistelmä
Digitaliseringen som skett har varit orsaken till att många tjänster och speciellt marknadsföring förflyttat sig till nätet. Efter ändringen har lyxmärken måsta anpassa sig till utmaningar som förändringen tillförde och även anpassa sig till nya marknadsföringsformer. Trots att en stor del av marknadsföringen nuförtiden sker på nätet har lyxmärken inte gett upp det traditionella sättet att marknadsföra nämligen i tryckt media. Reklamer är någonting som konsumenter ser hela tiden och utan att vi vet så påverkas vi av reklamer. I detta lärdomsprov har det undersökts marknadsföring av lyxmärken med hjälp av reklam i tidningar och en bildanalys har gjorts för att se vad som väcker intresset hos unga vuxna. Syftet med denna studie är att studera vad unga vuxna anser om reklam i tidning som ett marknadsföringssätt för lyxmärken och hurdana reklamer som väcker mest intresse och nyfikenhet hos unga vuxna. Metoden som användes i studien är kvalitativ undersökning i form av fokusgruppintervjuer. Metoden valdes eftersom med hjälp av fokusgrupper kan undersökningen få en djupare förståelse om hurdana reklamer som väcker mest intresse och nyfikenhet hos unga vuxna eftersom respondenterna har expertkunnande om ämnet. En intervjuguide användes i intervjuerna för att säkra att rätta frågor frågades och för att säkra att materialet från intervjuerna är tillräckligt detaljerat och sammanfattande så att materialet kan svara på forskningsfrågorna. Undersökningen visar att reklam i tidning som ett marknadsföringssätt väcker både positiva och negativa tankar samt skillnader och olikheter på hur män och kvinnor anser om reklam i tidning som ett marknadsföringssätt. Undersökningen visar även hur stor betydelse färger och stämning i en reklam har och därmed kan påverka konsumenternas känslor och åsikter om reklamen och lyxmärket.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste