Johda itsesi opiskelukykyyn
Pekkala, Emilia; Sissonen, Tea (2023)
Pekkala, Emilia
Sissonen, Tea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303063057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303063057
Tiivistelmä
Opiskelijoiden arki muuttui koronapandemian tuoman etäopetuksen lisääntymisen seurauksena. Opiskelijoiden hyvinvointi eli opiskelukyky vaarantui pandemian tuomien rajoitusten takia. Pandemian seurauksena myös työelämä muuttui.
Työelämässä sekä opinnoissa täytyy entistä enemmän osata johtaa itseään työn sekä opintojen ääreen. Itsetuntemus, identiteetti, opiskelutaidot sekä elämänhallinta ovat opiskelijan avaimia itsensä johtamisen taitoihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä ovat opiskelijoiden itsensä johtamisen taidot ja miten niitä voidaan kehittää, tukea ja vahvistaa. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoululle TreSilienssi-hankkeen kehittämisen tueksi. Hanke sai erityisavustusta Opetus- ja kulttuuriministeriöstä koronapandemian alkaessa korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin, ohjauksen ja opintojen etenemisen tukemiseen. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä 10 vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia tai tutkimusta. Tutkimukset käsittelivät itsensä johtamisen taitoja opiskelijoilla eri näkökulmista.
Opinnäytetyön tulosten mukaan opiskelijoiden kriittisiä itsensä johtamisen taitoja ovat itsetuntemus, identiteetti, elämänhallinta ja opiskelutaidot. Itsensä johtaminen käsitteenä on moniulotteinen kokonaisuus, johon voidaan yhdistää useita eri taustateorioita. Kun opiskelijoiden itsensä johtamisen taitoja kehitetään, tuetaan ja vahvistetaan, opiskelija saavuttaa itselleen myönteistä opiskelukykyä. Opiskelukyky edistää opiskelijaa suorittamaan opintojansa sekä olemaan tietoinen omista vahvuuksistaan ja heikkouksistaan sekä reflektoimaan ja kuulostelemaan omaa olotilaansa. Tämä lisää sisäistä tasapainoa sekä elämänhallinnallista otetta opintoihin opiskelijalle.
Työelämässä sekä opinnoissa täytyy entistä enemmän osata johtaa itseään työn sekä opintojen ääreen. Itsetuntemus, identiteetti, opiskelutaidot sekä elämänhallinta ovat opiskelijan avaimia itsensä johtamisen taitoihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä ovat opiskelijoiden itsensä johtamisen taidot ja miten niitä voidaan kehittää, tukea ja vahvistaa. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoululle TreSilienssi-hankkeen kehittämisen tueksi. Hanke sai erityisavustusta Opetus- ja kulttuuriministeriöstä koronapandemian alkaessa korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin, ohjauksen ja opintojen etenemisen tukemiseen. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui yhteensä 10 vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia tai tutkimusta. Tutkimukset käsittelivät itsensä johtamisen taitoja opiskelijoilla eri näkökulmista.
Opinnäytetyön tulosten mukaan opiskelijoiden kriittisiä itsensä johtamisen taitoja ovat itsetuntemus, identiteetti, elämänhallinta ja opiskelutaidot. Itsensä johtaminen käsitteenä on moniulotteinen kokonaisuus, johon voidaan yhdistää useita eri taustateorioita. Kun opiskelijoiden itsensä johtamisen taitoja kehitetään, tuetaan ja vahvistetaan, opiskelija saavuttaa itselleen myönteistä opiskelukykyä. Opiskelukyky edistää opiskelijaa suorittamaan opintojansa sekä olemaan tietoinen omista vahvuuksistaan ja heikkouksistaan sekä reflektoimaan ja kuulostelemaan omaa olotilaansa. Tämä lisää sisäistä tasapainoa sekä elämänhallinnallista otetta opintoihin opiskelijalle.