Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Körsång med barn i den grundläggande utbildningen : en fältstudie i klassrummet

Kullbäck, Emilia (2023)

 
Avaa tiedosto
Kullback_Emilia.pdf (1.436Mt)
Lataukset: 


Kullbäck, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302232770
Tiivistelmä
Syftet med min undersökning är att genom att hitta lämpliga metoder, ge barn i den grundläggande utbildningen den gemenskap och känsla av välbefinnande som forskare beskriver att körsång kan ge. Med bakgrund i läroplanen för den grundläggande utbildningen, 2014, vill jag undersöka och pröva på olika tillvägagångssätt och metoder för att lära barn sjunga i grupp, inom musikundervisningen. Det står väldigt lite om körsång i den allmänna läroplanen och jag ville ge eleverna en fördjupning i ämnesområdet.

De frågor som styrt mitt arbete är: Hur kan man skapa förutsättningar för introducering av körsång med barn i den grundläggande utbildningen? Vilka typer av metoder är ändamålsenliga för övning i körsång och stämsång med barn i den grundläggande utbildningen? Vad kan man på ett sångtekniskt och socialt plan uppnå med anpassade metoder i körsång med barn i den grundläggande utbildningen?

Genom studerande av relevant litteratur, med aktionsforskning som ansats och etnografi som forskningsmetod avsåg jag få svar på mina forskningsfrågor. Fältstudien genomfördes under musiklektioner i årskuserna 3–6 och pågick under ett halvt år, där deltagande observation användes som datainsamlingsmetod.

Forskningsresultaten visar att förutsättningar som krävs för introducering av körsång är en klassrumsmiljö som präglas av allmän respekt och god gemenskap. Valet av repertoar är av stor betydelse både för bibehållande av elevernas motivation samt för att hålla lämplig undervisningsnivå. Med anpassade metoder kan eleverna lära sig sjunga naturligt, hälsosamt och självsäkert. Eleverna kan lära sig lyssna på varandra och sjunga som en röst. Denna forskning visar att körsång i skolan kan göra gott för den sociala miljön.
 
The aim of the study is, through suitable methods, provide students with the sense of belonging and wellbeing that previous research suggest singing in a choir could provide. Based on the national core curricula (2014), I explore and analyze different approaches to singing as a group as part of music education. In general, there is little mention of choir singing in the national core curricula and I wish to provide the students with further knowledge in this field.

The following questions have guided my study: How to best facilitate the introduction of choir singing with students in basic education? What methods are best suited for working with choir and vocal singing in basic education? What levels of technical and social development can be reached by employing applied methods in choir and vocal singing with students in basic education?

Informed by action research, by studying relevant research in combination with ethnographic field work I aimed to answer the research questions. The field work was conducted during music lesson with students in year 3-6 during a six-month time period employing participant observation as a method.

The results show that a classroom atmosphere shaped by respect and community is central when introducing choir singing. The choice of songs is of great importance to maintain a suitable difficulty level as well as student motivation. By employing applied methods, the students can learn how to sing in a natural, healthy and confident manner. The students can learn how to listen to each other and sing as one voice. Further, this study shows that choir singing in basic education can support the social environment of the classroom.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste