Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Dialogin merkitys chatbotin avulla automatisoidussa myyntiprosessissa : Kartoitus 360Visualizer Oy:n tuotekehityksen tueksi

Stenvall, Totti (2023)

 
Avaa tiedosto
Stenvall_Totti.pdf (662.6Kt)
Lataukset: 


Stenvall, Totti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303063070
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee dialogin merkitystä chatbotin avulla automatisoidussa myyntiprosessissa. Myyntiprosessi on seitsemänvaiheinen prosessi, jonka vaiheet ovat prospektointi, tapaamisen sopiminen, myyntitapahtuma, seuranta, päätös, vastuun luovuttaminen ja arviointi. Monet kaupankäyntiin liittyvät asiat ovat siirtyneet internettiin. Tuote vähintään esitellään tai jopa myydään mahdolliselle asiakkaalle kokonaan internetin välityksellä. Internettiin siirtyminen on nopeuttanut asiakaspolkuja huomattavasti ja sitä kautta tehostanut myyntiä. Chatbot on tietokoneohjelma, joka on suunniteltu käymään keskustelua ihmisen kanssa. Ihminen kysyy tai valitsee kysymyksistä, ja chatbot vastaa tai esittää lisäkysymyksiä. Chatbotit toimivat suhteellisen omatoimisesti ja viestivät linkein, sanoin ja luonnollista kieltä käyttäen. Dialogisuudella tarkoitetaan taitoa käydä vuorovaikutusta sekä kuunnella, sisäistää ja ottaa huomioon vastapuolen näkemyksiä. Opinnäytetyön tilaajayritys 360Visualizer Oy mahdollistaa asiakkailleen digitaalisen visuaalisen alustan, jossa toimii tilamyyntiassistentti. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kattava näkemys dialogin merkityksestä automaattisessa myyntiprosessissa tilaajayrityksen tuotekehityksen tueksi. Päätutkimuskysymys on: Mikä on dialogin merkitys automaattisessa myyntiprosessissa? Alatutkimuskysymykset ovat: Minkälaisia chatboteja on tällä hetkellä olemassa ja minkälaisia dialogisia ominaisuuksia niissä on? Kuinka potentiaaliset asiakkaat näkevät dialogiset chatbotit, ja niiden tulevaisuuden?

Tapaustutkimus toteutettiin vertaisanalyysin ja teemahaastattelun menetelmillä. Aineisto koostuu N=11 vertailuun nostetusta chatbotista sekä N=8 360Visualizer Oy:n potentiaalisen asiakasyrityksen edustajan haastattelujen litteraateista. Teemahaastattelujen perusteella asiakkaat olisivat valmiita ostamaan chatbotilta vakioidun tuotteen tai palvelun, jos chatbotti osaa esitellä tuotteen tarpeeksi hyvin ja luotettavasti. Vertaisanalyysin tuottamien tuloksien pohjalta tällä hetkellä yleisimmät markkinoilla olevat chatbotit eivät täytä tarpeellisia teemahaastatteluissa selvinneitä toivotun chatbotin ominaisuuksia. Vertaisanalyysin mukaan markkinoilla olevat chatbotit ovat nappibotteja, joihin osaan voi kirjoittaa kysymyksiä. Harvassa chatbotissa käytetään apuna kuvia. Vertaisanalyysin ja teemahaastattelujen tuomien tuloksien mukaan chatboteja käytetään yritysten nettisivuilla, mutta ne eivät vielä tuo täydellistä ja kokonaan myyntiä korvaavaa ratkaisua asiakkaiden tarpeisiin. Tulosten mukaan chatbotit eivät ole tarpeeksi informatiivisia ja visuaalisia, ja niihin sisältyy koettuja uhkia. Vertaisanalyysissä vain pieni osa chatboteista käytti apunaan kuvia, ja yksikään chatbotti ei käyttänyt esittelyssä apuna videoita, jotka tuottavat nopeasti informatiivista tietoa asiakkaalle. Myös teemahaastatteluissa ilmeni, että mahdolliset asiakkaat tarvitsevat enemmän tietoa kuvien ja videoiden avulla ostoprosessissa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että automatisoidussa myyntiprosessissa visuaalisuus ja dialogisuus tulee korostumaan entistä enemmän tulevaisuudessa, koska ihmiset haluavat nopeaa, ihmismäistä ja informatiivista palvelua. Chatbotit tarvitsevat enemmän vuorovaikutteisuutta, koska sillä on suuri merkitys myynnin onnistumisen kannalta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste