ADOPTION OF A BRAND STRATEGY IN SMEs IN THE JYVÄSKYLÄ AREA : A managerial perspective
Korhonen, Satu (2014)
Korhonen, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112524
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylän alueella toimivien pk-yritysten johtajien näkemyksiä brändistrategian toteuttamisesta.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineiston keräys toteutettiin sähköisenä kyselynä survey -menetelmällä. Kysely lähetettiin kaikille (1504) Jyväskylän alueen pk-yritykselle. Vastausprosentiksi muodostui 7 %. Kysely pohjautui aiemmin kehitettyyn ja käytettyyn kyselyyn, joka mittaa uuden innovaation adoptioprosessia. Kyselyn tarkoituksena oli saada nimettömiä näkemyksiä brändistrategian toteutukseen liittyen. Opinnäytetyön teoriaosa käsitteli yleisesti brändi- ja brändistrategiatutkimusta ja esitteli sekä E. Rogersin teorian innovaation omaksumisesta ja siihen vaikuttavista näkemyksistä että instrumentin, joka mittaa kvantitatiivisesti näiden näkemysten vaikutusta innovaation omaksumiseen ja toteuttamiseen.
Tulokset on esitetty kaavioina ja kuvioina, joissa näkyvät vastauksien prosenttiosuudet. Tulokset kertovat tämänhetkisistä näkemyksistä, haasteista ja tulevaisuuden suunnitelmista, joita pk-yritysten johtajilla on heidän johtaessaan yritystään brändistrategian toteuttamiseen. Sitoutumisprosentti suhteessa brändistrategian toteutukseen ei ollut korkea. Vastaajat eivät kokeneet strategian toteuttamisen olevan pakollista sidosryhmiin nähden, vaikka brändistrategian nähtiin antavan suhteellista etua ja näkyvyyttä yritykselle. Näkemykset tulosten havainnollistamisesta ja käytännön toteutuksesta vaihtelivat. Päätelmissä nostettiin esiin, että vaikka suhteellinen etu oli nähtävissä suurimmalle osalle vastaajista, jokin silti estää johtajia sitoutumasta strategian toteuttamiseen. Näyttää siltä, että sitoutumisprosentti on alhainen, koska sidosryhmät eivät vaadi sitä.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineiston keräys toteutettiin sähköisenä kyselynä survey -menetelmällä. Kysely lähetettiin kaikille (1504) Jyväskylän alueen pk-yritykselle. Vastausprosentiksi muodostui 7 %. Kysely pohjautui aiemmin kehitettyyn ja käytettyyn kyselyyn, joka mittaa uuden innovaation adoptioprosessia. Kyselyn tarkoituksena oli saada nimettömiä näkemyksiä brändistrategian toteutukseen liittyen. Opinnäytetyön teoriaosa käsitteli yleisesti brändi- ja brändistrategiatutkimusta ja esitteli sekä E. Rogersin teorian innovaation omaksumisesta ja siihen vaikuttavista näkemyksistä että instrumentin, joka mittaa kvantitatiivisesti näiden näkemysten vaikutusta innovaation omaksumiseen ja toteuttamiseen.
Tulokset on esitetty kaavioina ja kuvioina, joissa näkyvät vastauksien prosenttiosuudet. Tulokset kertovat tämänhetkisistä näkemyksistä, haasteista ja tulevaisuuden suunnitelmista, joita pk-yritysten johtajilla on heidän johtaessaan yritystään brändistrategian toteuttamiseen. Sitoutumisprosentti suhteessa brändistrategian toteutukseen ei ollut korkea. Vastaajat eivät kokeneet strategian toteuttamisen olevan pakollista sidosryhmiin nähden, vaikka brändistrategian nähtiin antavan suhteellista etua ja näkyvyyttä yritykselle. Näkemykset tulosten havainnollistamisesta ja käytännön toteutuksesta vaihtelivat. Päätelmissä nostettiin esiin, että vaikka suhteellinen etu oli nähtävissä suurimmalle osalle vastaajista, jokin silti estää johtajia sitoutumasta strategian toteuttamiseen. Näyttää siltä, että sitoutumisprosentti on alhainen, koska sidosryhmät eivät vaadi sitä.